Sikorskys tunga lyft slog det egna rekordet

2018-03-13 14:13  
Foto: Lockheed Martin

King Stallion hovrade med 16,3 ton hängande i en krok. Därmed har CH-53K slagit Sikorskys egna lyftrekord. Det kan behövas när marinkårens nya trupptransport väger tre gånger som mycket som ur-Humween.

Testet gjordes vid Sikorsky Development Flight Center i Florida. Den senaste versionen av CH-53K, King Stallion, lyfte en vikt motsvarande 16 329 kilo till hovrande. Därmed är modellen den mest kapabla helikopter som någonsin har flugits av Sikorsky. I luften demonstrerade modellen att den trots lasten hade bibehållna flygegenskaper. Se lyftet här:

– Att vi framgångsrikt har avslutat de här sista viktiga testerna visar i ännu högre grad mognadsnivån hos CH-53K. Nu ser vi fram emot att få leverera den här unika och exceptionellt tunga lyftkapaciteten till U.S. Marine Corps och våra internationella kunder, säger Michael Torok på Sikorsky Matine Corps systems till Rotor and Wing.

En CH-53K King Stallion kan i runda slängar lyfta tre gånger tyngre än föregångaren, CH-53E – dock med samma logistiska fotavtryck. Och det kan behövas, för USA:s marinkår har behov av en ökad lyftkraft. Som exempel vägde deras lättaste Humwee cirka 2 500 kilo, och med omslutande kaross landade den på omkring 3 850 kilo. Dagens bepansrade versioner som ska klara av improviserade sprängladdningar väger cirka 6 350 kilo. Och det kommande trupptransportfordonet Joint Light Tactical Vehicle – som ska ersätta Humween – kommer ligga mellan 7 700- till 10 900 kilo.

King Stallion drivs av tre stycken General Electric T408-GE-400 turboshaft-motorer på 7 500 shp styck. De levererar mer kraft men är samtidigt snålare, vilket ger en räckvidd på 852 kilometer. Marschhastigheten ligger på 261 km/h. Huvudrotorn har den senaste generationen rotorblad av kompositmaterial, som är de största och mest avancerade som Sikorsky någonsin har tillverkat. King Stallion kommer göra sin Europadebut på Berlin Air Show under april – och det första exemplaret ska levereras under 2018.

CH-53K kan ta 55 passagerare, och visst finns det en rad helikoptrar som lyfter tyngre. Ett exempel är ryska Mil Mi-26 – världens största serietillverkade helikopter. Den kan lyfta 25 000 kilo, och har vid enstaka tillfällen packat in upp till 150 soldater ombord.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt