Sikorsky redo prova elhelikopter

Firefly baseras på modellen S-300C.

Firefly kallas den eldrivna helikopter som Sikorsky ska provflyga under vintern 2011. Men flygtiden blir kort.

Den amerikanska helikoptertillverkaren Sikorsky presenterade redan i somras planerna på Firefly.

Man utgår från en existerande modell, S-300C, plockar bort den bensindrivna Lycomingmotorn på 190 hästkrafter och ersätter med en elmotor på 200 hästar. På var sin sida om piloten placeras litiumjonbatterierna som har kapaciteten 45 Ah.

Med elmotordrift blir helikoptern 300 procent effektivare än med bensinmotordrift. Dessutom kommer den att gå mycket tystare än med förbränningsmotor. Ombord slipper man sätt på sig hörselskydd.

Förutom att helikoptern inte släpper ut några avgaser så blir den svårare att upptäcka för värmesökande vapen om den används för militära uppdrag.

De båda motortypernas olika karaktär kan spela piloten ett spratt. För att ge piloten så mycket information som möjligt placeras en lcd-skärm på förarplatsen som kontinuerligt visar data för motor och rotor. Liksom för batterikapaciteten.

För än så länge blir räckvidden skral med batteridrift. 15 minuters flygresa räknar projektledaren Jonathan Hartman med innan det är dags att ladda batterierna igen.

Under denna kvartslånga resa ska dock den 930 kg tunga Firefly kunna stiga till 3300 m höjd och nå en toppfart av 160 km/h.

Någon gång under första kvartalet 2011 planerar Sikorsky att inleda provflygningarna med Firefly. Sedan återstår för batteritillverkarna att ta fram ännu energitätare batterier innan helkoptertypen kan bli kommersiellt användbar.

Håkan Abrahamson

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt