Fordon

Signalbuggar stoppar Botniatågen

När Gsm-signalerna till tåget inte går fram som de ska kopplas nödbromsen in. Och när navigationsplattorna på spåret, baliserna, inte fungerar vet inte tåget var det befinner sig och vägrar köra. Foto: Grafik: Botniabanan AB.

Signalerna går inte fram till tågen och tågen vet inte var de befinner sig. Det är två av de allvarligaste felen i det nya signalsystemet på Botniabanan.

Publicerad

Det säger de ansvariga för den avancerade tekniken på Botniabanan till Ny Teknik på torsdagen.

Det första svenska försöket med Europas nya radiostyrda trafikledningssystem ERMTS har inte gått så bra. Botniabanan har haft problem från start.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här