Fordon

Siemens tar nästa steg mot helt autonoma spårvagnar

Foto: Siemens

Siemens har testat sin självkörande spårvagn på en sex km lång sträcka i Potsdam. Nu tror företaget att tekniken snart kan integreras i kollektivtrafiken i större städer.

Publicerad

Siemens påbörjade utvecklingen av det automatiska kollisionsskyddet för tre år sedan och applicerade det på en spårvagn i den tyska staden Ulm. Men nu går företaget in i fas två av sitt projekt kring autonomi – med provkörningar i Potsdam. Det nya systemet har en mer avancerad teknik och är ett steg närmare en självkörande spårvagn.

Utrustad med teknik som återfinns på autonoma bilar, som lidar, radar och kameror, har Siemens spårvagnsmodell ”Combino” fått virtuella ögon i trafiken. Den kan tolka spårvagnssignaler, stoppa vid spårvagnshållplatser och reagera självständigt under potentiella faror, som när fotgängare och fordon korsar vägen. Spårvagnen har haft en mänsklig förare ombord som agerat backup under provkörningen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här