Fordon

Sep-projektet startade 1994

Dramat kring Sep började 1994 som ett normalt svenskt utvecklingsprojekt med Hägglunds och FMV som partners. Under flera år skedde arbetet tillsammans med Storbritannien, som i likhet med Sverige behövde förnya arméns stridsfordon.

Publicerad

Ingenjörerna på Hägglunds byggde ett toppmodernt fordon i ett modulsystem som kunde anpassas till en rad behov, ett avancerat aktivt pansar och en hybriddrivlina som möjliggjorde tyst gång. Modulsystemet och de smarta konstruktionerna gjorde att priset kunde hållas nere – för stora serier hade Sep ett målpris runt 10 miljoner kronor i dagens penningvärde.

Men när Storbritannien skulle beställa 3000 fordon till arméns jätteprojekt FRES, Future Rapid Effect System, gick något snett. I stället för att ge ordern till Sep bestämde sig den brittiske försvarsministern 2005 för en öppen upphandling. Sep var favorit, men spolades 2007 till förmån för ett äldre fordon, Piranha.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här