Senatorn vill bygga ”autobahn” i Kalifornien

2019-02-23 06:00  

Åtta nya filer med fri fart. I Kalifornien har senator John Moorlach lagt förslag om att anlägga en amerikansk autobahn. Men förslaget möter mycket kritik.

(Artikeln är uppdaterad)

Trafikstockningarna mellan San Francisco och Los Angeles är många och långa. I-5 och State Route 99 har inte kapacitet nog. Men ett alternativ kan vara på gång, i varje fall om senator John Moorlach får igenom sitt förslag om att skapa speciella autobahn-filer.

Senatorn har lämnat in ett förslag om att förse de båda vägarna med två extrafiler i vardera riktning, filer som inte ska ha hastighetsrestriktioner.

Moorlach förslag kommer i samma veva som det uppdagats att Kaliforniens planerade höghastighetståg har skenat i kostnader och försenats åtminstone fyra år – vilket innebär någon gång efter 2037. Och i ljuset av detta hoppas han alltså få vind i seglen för mer motorvägsbyggen.

– Vi har väntat i årtionden för att få ett höghastighetståg. Varför kan vi inte bygga 500 kilometer (eg. 300 miles) fyrfilig betong på fem år för en bråkdel av kostnaden. Detta så att folk inte fastnar bakom lastbilar som ska till San Francisco på 5:an, säger John Moorlach i ett uttalade.

Inte överens om fri fart

Senatorn menade även att bilar som står stilla i kö släpper ut mer koldioxid än de som rullar. Men alla är inte övertygade om att mer vägar och högre hastigheter är rätt väg att gå. Särskilt om man tänker på utsläppen. Bill Magavern, talesperson för Coalition for Clean Air, säger att uttalandet är löjligt.

– Utsläpp ökar i högre hastigheter, och det här kommer uppmuntra folk till att köra riktigt snabbt på motorvägen. Det här skulle öka utsläppen från transportsektorn… den enda sektor där de ökar i Kalifornien, säger han till SF Gate.

Läs mer: Så styr tyska biljättarna om mot självkörande fordon

Men miljöaspekten var inte det enda som kritiserades. Förslaget fick även kritik för att potentiellt bidra till ett ökat antal olyckor. På detta har Moorlach kontrat med att i Tyskland är antalet trafikdöda 4,1 per 100 000 – i USA är motsvarande siffra 12,4.

I dagsläget verkar det osannolikt att Kalifornien skulle få vägar med fri fart. Moorlach är republikansk senator i en stat som styrs av demokrater. Staten är även en förkämpe för sänkning av utsläpp.

Men amerikaner älskar sina bilar och vem vet – autobahns kanske kan övertyga väljare att byta spår.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt