Se USA:s armé testa smygande vätgasbilen

2017-04-18 11:00  
Chevrolet ZH2. Foto: Press – General Motors.

Här testas vätgasbilen som ska låta USA smyga på sina fiender. Chevrolet ZH2 klarar 64 mil på en tank – och kan agera kraftkälla, exempelvis till ett fältsjukhus. Se modellen forcera terrängen. 

Efter mer än 30 år i tjänst är det dags för USA:s armé att ersätta sin Humvee. 2019 kommer de första exemplaren av JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) nå ut till förbanden. Det nya trupptransportfordonet ska klara av tuffare terräng än föregångaren, gå 70 procent snabbare, och ha en bepansring som motsvarar en lätt stridsvagn. JLTV är också bättre rustad för att stå emot landminor och de improviserade sprängladdningar som skördat många soldaters liv.

Kostnaden för 1 700 fordon ligger på 60 miljarder kronor, vilket ger ett styckepris på cirka 3,5 miljoner kronor. Nu tittar militären på alternativa modeller – och drivlinor.

U.S. Army Tank Automotive Research, Development and Engineering Center (TARDEC) vände sig till GM för att utveckla ett vätgasdrivet bränslecellsfordon för militären. Resultatet blev Chevrolet ZH2 – och nu har armén släppt rörliga bilder på bilen. Under 2017 kommer prototypen genomgå en slutgiltig utvärdering av soldater på en rad olika baser.

– Bränslecellsfordon har en del unika aspekter som är intressanta för oss inom armén, exempelvis en minskad signatur – fordonet är väldigt tyst jämfört med en konventionell drivlina, säger Brian Butrico, teknik- och programchef på TARDEC till Engadget.

Läs mer:

Läs mer: Vätgasmaskinerna ska bli större

Vätgasbilen är inte bara ljudlös, bränslecellstekniken lämnar också en mycket mindre värmesignatur vilket gör fordonet svårare att upptäcka för värmekameror. Bilen kan också agera kraftkälla och leverera upp till 25 kW så länge det finns bränsle i tanken, exempelvis till ett fältsjukhus eller en framskjuten bas. En kraftfull strömkälla är givetvis även intressant för framtida vapensystem.

Chevrolet ZH2 utnyttjar existerande GM-teknik, vilket gör den prisvärd jämfört med en JLTV. Bilens plattform med hjulupphängning och stötdämpare är hämtade från Chevrolets terränggående pickup ZR2. TARDEC konstaterar att GM:s kommande bränslestackar, som innehåller färre dyra metaller, kommer göra modellen billigare.

Chevrolet ZH2 kan leverera höga hastigheter. Att tanka den tar bara tre minuter, och modellen sägs ha en aktionsradie på cirka 64 mil. En annan styrka är de enda utsläppen ur avgasröret, rent vatten.

– Utöver att bilen går på ren energi har vi – i kärva miljöer – möjlighet att samla upp vattnet och låta soldaterna använda det, säger Brian Butrico till Engadget.

Under året kommer soldaterna fälla det slutgiltiga avgörandet kring om suven och bränslecellstekniken klarar av uppdragen i fält. Se klippet där Chevrolet ZH2 testas på GM:s Military Proving Grounds:

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt