Fordon

Se upp! Så undviker du att trimma av misstag

När den fläktkylda Puch Dakota lanserades 1966 var färgen klassisk British Racing Green. Fyra år senare fanns den även i blått.
Det är lätt att slinta med borren och råka trimma sin moppe. Foto: Colourbox
Så här tas kolvbultens låsring bort.
Transmissionen i en Puchmotor från sent 1950-tal.
”Stryk på olja eller fett när cylindern monteras” är uppmaningen i reparationshandboken.
Detajerna i mopedens bakstötdämpare och swinggaffel.

Den som mekar med mopedmotorer måste vara försiktig för att inte av misstag göra något olagligt. Alla prestandahöjande åtgärder är klart kriminella. Här är tipsen som hjälper dig att inte bryta mot lagen.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här