Se upp - ett barn!

2009-09-29 23:00  

Ett säkerhetssystem som hindrar föraren att köra på fotgängare. Det blir ett av huvudnumren när Volvo efter årsskiftet lanserar nya S60. Bilen panikbromsar även om föraren inte hinner reagera.

Mobilen ringer - ett ögonblick av ouppmärksamhet. För sent ser jag barnet bara några meter framför motorhuven.

Men bilens säkerhetssystem slappnar aldrig av. Innan jag reagerar slår bromsarna till och bilen tvärnitar. Barnet försvinner över gatan och jag kan omtumlad köra vidare.

Den aktiva antikrocktekniken upptäcker och håller koll på fotgängare, samtidigt som den bromsar med full kraft om systemet märker att föraren inte lyckas undvika en olycka.

Till och med när jag lämnar kvar foten på gaspedalen bromsar bilen.

I låga hastigheter, upp till 25 km/h, hindrar systemet helt en påkörning. I högre hastigheter minskas krockvåldet genom att farten reduceras.

- Vi blir med största sannolikhet först i världen med fullbromsskydd för fotgängare, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo PV.

Man har arbetat med tekniken i tio år, och förser den fortfarande med ny information om fotgängares utseende och beteende. Det är nödvändigt för att bilen dels ska identifiera alla typer av fotgängare, dels inte panikbromsa i onödan.

- Systemet ska vara hundraprocentigt när det introduceras, lovar han.

Det bygger på en kamera i bilens front med en synvinkel på 60 grader. Bilderna analyseras kontinuerligt så att systemet skiljer ut fotgängarna. Det görs även i tät stadstrafik, där de flesta fotgängarolyckor sker.

Om en gående ger sig ut i gatan farligt nära bilen varnar en röd ljussignal föraren. Bara om olyckan annars inte kan undvikas, bromsas bilen automatiskt.

Även när jag reagerar, men trycker för löst på bromspedalen, ser systemet till att bilen bromsas tillräckligt för att undvika en olycka.

Samma system arbetar också med en laser i bilens front för att identifiera stillastående bilar, eller bilar som bromsar, så att man inte kör in i framförvarande bil.

Årligen trafikdödas cirka 50 gående, medan över 300 skadas allvarligt. Risken för att dödas vid påkörning minskar från åtta till en procent om fordonets fart halveras från 50 km/h.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt