Se fartyget på 6000 ton göra hål i motorvägsbron

2019-03-01 10:15  

Det var kaptenens andra olycka på 40 minuter. Efter att ha rammat ett kryssningsfartyg i hamn skapade ryska Seagrand ett hål i den koreanska bron. 

Kaptenen på det ryska fartyget hade en riktigt dålig dag. På onsdagen var han på väg ut från Busan i Sydkorea med en last bestånds av 1 415 ton stålkabel – men redan i hamn lyckades Seagrand ramma ett förtöjt kryssningsfartyg. Det rapporterar The Moscow Times. Sedan gick det bara 40 minuter innan den verkliga olyckan inträffade.

Färden mot Vladivostok i Ryssland gick förbi Gwangan-bron i Busan, och klockan 16:20 kunde förvånade åskådare se på när fartyget i sakta mak kilar in sig under ett spann som den uppenbarligen aldrig skulle ha kunnat passera under. Se klippet nedan. 

Enligt Moscow Times hävdade kaptenen att han hade ignorerat den koreanska kustbevakningens varningar på grund av sin dåliga engelska. Besättningen förhördes, men det är ännu oklart om det faktiskt var kaptenen som stod vid rodret under påkörningen. Det 6.000 ton tunga fartyget lämnade ett fem meter stort hål i bron, men inga människor skadades.

Skapar kaos

Reparationskostnaderna kan utgöra det minsta bekymret, för att stänga av all trafik på en viktig pulsåder skapar kaos. Det var fallet när pontonkranen Lodbrok kolliderade med Essingebron i Stockholm. Olyckan inträffade mitt på dagen den 14 oktober 2005. Kaptenen såg dåligt på grund av kranen, men lyckades bromsa ned farten till sju knop. Skadorna på bron blev dock stora och reparationen tog cirka en månad. Direkt efter olyckstillfället stängdes all trafik av på Essingeleden, Sveriges mest trafikerade väg.

Läs mer: Broexpert: Detta kan ha legat bakom brokollapsen

En långt värre utgång fick påkörningen av Almöbron som band samman Tjörn med fastlandet. Den 18 januari 1980 rådde svår dimma, och klockan 01:30 körde bulkfartyget Star Clipper rakt in i brospannet. Stålrörskonstruktionen kollapsade, men på grund av den tjocka dimman såg inte bilisterna att bron var borta. Sju bilar körde över kanten och ned i vattnet, med åtta döda som resultat. När Krupp-konstruktionen stod färdig 1960 var det världens längsta bågbro.

John Edgren

Mer om: Broras

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt