Se deras elektriska båt slå nytt världsrekord

2018-06-19 06:00  

Med 142 km/h är Jaguarstödda V20E den snabbaste batteridrivna båten i världen. Teamet har fått hjälp av Williams Advanced Engineering, med teknik från Formel E-banan.

När Jaguar inledde sitt samarbete med Vector Offshore Racing så var en av målsättningarna att slå hastighetsrekordet för eldrivna båtar. Ett år senare har Jaguar Vector Racing levererat på löftet. Själva rekordet sattas på sjön Coniston Water i engelska Cumbria – en klassisk bana för tävlingsbåtar. Se klippet nedan:

V20E kördes av Vectors teknikchef Peter Dredge. Båten nådde 88,62 miles i timmen, motsvarande 142 kilometer i timmen. Därmed slogs det gamla rekordet som låg på 76,8 miles i timmen – 123 kilometer i timmen.

– Efter tolv månaders hårt arbete är det här ett fantastiskt resultat för teamet och för våra partners – och ett suveränt första steg när det gäller elektrifieringen av den maritima industrin, säger Malcolm Crease, vd för Jaguar Vector Racing i ett pressmeddelande.

Läs mer: Självkörande 3d-utskrivna båtar ska lösa storstädernas trängsel

Vector Racing har fått hjälp med båtens design och konstruktion av Jaguar Racings tekniska partner Williams Advanced Engineering. Projektet inkluderar teknik hämtad från Formel E-banan.

– Williams Advanced Engineering är stolta över att ha fått ge stöd till Jaguar Vector Racings nya världsrekord i form av vår kunskap kring elektrifiering – och har kunnat bidra med båtens strömkälla, motor och kontrollsystem. Vår erfarenhet från driva att Formel E-fältet under de senaste fyra racingsäsongerna och vårt pågående samarbete med Jaguar i ABB FIA:s Formel E-mästerskap gav oss den plattform som var nödvändig för att nå det här fantastiska resultatet, säger Craig Wilson, Managing Director för Williams Advanced Engineering.

Jaguar och Vector har meddelat att fler rekord är planerade under de kommande 18 månaderna.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt