Scramjet redo för Mach 6

2010-05-21 15:51  
Skiss på X-51A Waverider

25 maj ska experimentfarkosten X-51A släppas från jättebombaren B-52 och försöka sig på en långflygning i Mach 6.

Med långflygning menas i det här fallet 5 minuter. Så länge har ingen farkost med Scramjet lyckats flyga hittills. Uthållighetsrekordet innehar X-43, som nådde Mach 10, men färden varade bara i 10 sekunder.

Scramjetmotorn behöver accelereras till överljudsfart med hjälp av raketer innan den kan börja arbeta. Vid den hastigheten kan scramjet (Supersonic Combustion Ramjet) starta.

Till skillnad mot vanliga jetmotorer är strömningshastigheten genom motorn högre än ljudhastigheten, vilket ger mycket kort förbränningstid.

Tanken med att använda scramjet i stället för raketmotorer i mycket snabba flygfarkoster är att scramjet använder det befintliga syret i atmosfären för förbränningen i stället för att ta med sig det, som vid raketdrift.

Alex Lopez vid Boeings avdelning för avancerade rymdsystem säger att X-51A kan bana väg för överljudsvapen och framtida färder till rymden.

- Även om flygprovet bara uppfyller en bråkdel av våra förväntningar så är det ett tekniksprång jämförbart med övergången från propellerdrift till jetmotorer åren efter andra världskriget, hävdar Lopez.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt