Scanias hemmabygge - renaste lastbilsmotorn någonsin

2011-04-01 06:26  

Scania visar nu upp sina första lastbilsmotorer som klarar utsläppsgränsen Euro 6. Det innebär att partikelutsläppen är en minskade med nära 85 procent jämfört med Euro 5, och utsläppen av kväveoxider är minskade med 80 procent. Bränsleförbrukningen är oförändrad.

Hemligheten är en nykonstruerad liten ljuddämparburk som innehåller en oxidationskatalysator och ett fullflödespartikelfilter, följt av två parallella SCR-katalysatorer (som verkar med en tillsats av urea, alltså Ad Blue) och katalysatorer för ammoniakslip. Den tar hand om de utsläpp som passerar motorernas eget reningssystem som verkar i förbränningsrummet, med variabel turbo och avgasåterföring (EGR). Även förbränningsrummet har trimmats, genom att kolvarna fått en något ändrad skålning. I ljuddämparen sitter även  en rad sensorer som mäter temperatur och tryckfall över partikelfiltret, information som gör motorstyrningen mer precis och även talar om när partikelfiltret behöver renas.

– Allt utvecklingsarbete har gjorts internt inom Scania. Vi har kombinerat alla de nya tekniker som Scania har utvecklat de senaste åren: EGR (avgasåterföring), variabel turbogeometri, common-rail-insprutning, SCR (selective catalytic reduction) och partikelfiltrering. Till det kommer vår nya styrteknik för motor och avgasrening som nu integrerats till ett system, säger Jonas Hofsten, som med titeln Senior Vice President Powertrain Development är chef för Scanias motorutveckling, i ett pressmeddelande.

Hur ren behöver en stor dieselmotor bli? För att klara Euro 6 får man bara släppa ut 0,4 g kväveoxider och 0,01 g partiklar per kWh, nivåer som på 1900-talet knappt ansågs mätbara. Men lastbilstillverkarna har inget alternativ, alla som vill sälja bilar i Europa och Nordamerika måste ha motorer som klarar de här kraven. Och alla kommer att göra det.

Det som sedan är intressant för marknaden handlar om skillnader i kostnad och bränsleförbrukning i förhållande till prestanda. Scanias ingenjörer har lyckats hålla bränsleförbrukningen oförändrad jämfört med Euro 5-motorerna, trots att Ad Blue-tanken och det nya avgasreningssytemet gör fordonet 200 kg tyngre. Katalysatorer är ganska dyra, men var den kostnaden läggs brukar vara ett bekymmer för marknadsavdelningen.

När Euro 6 införs den 31 december 2012 innebär det för första gången att utsläppsgränserna i Europa, Nordamerika (EPA10) och Japan (Post NLT) i stort sett ligger lika. Det blir också första steget till att använda samma testcykel i hela världen.

Motorerna som Scania nu släpper ut på marknaden är raka sexor på 13 liter som ger 440 respektive 480 hästkrafter.

Eddie Pröckl

Mer om: Kväveoxid Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt