Scania vill ta med utsläpp från egna lastbilar i klimatmålen

2019-09-23 16:58  
Scania New Truck Generation är ett av de system som ska undersökas inom ramen för projektet.

Lastbilstillverkaren Scania har ansökt om egna vetenskapligt baserade mål för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader. Här ska även utsläppen från de egna fordonen ingå.

Science Based Targets Initiative ska hjälpa företag ta fram klimatmål som överensstämmer med bland annat IPCC:s klimatmodeller och hur uppvärmningen kan begränsas till 1,5 grader Celsius.

Bakom initiativet står FN-organet Global Compact, World Resources Institute och Världsnaturfonden WWF.

Mål för egna verksamheten sedan tidigare

Sedan tidigare har Scania satt upp mål för sådant som företaget är direkt ansvarigt för, bland annat att minska koldioxidutsläppen från egna landtransporter och den egna verksamheten med hälften till 2025 (jämfört med 2016 respektive 2015) samt att använda helt och hållet fossilfri el till 2030.

Men den största klimatpåverkan sker knappast inom företagets verksamhet utan kommer från den diesel som fordonen förbrukar under sin livstid. Inom EU står till exempel lastbilar och bussar för 25 procent av transportutsläppen och för 5 procent av de totala utsläppen.

Därför har Scania nu, som första svenska fordonstillverkare, bestämt sig för att sätta upp ett mål även för dessa indirekta utsläpp, meddelar företaget i ett pressmeddelande. Men hur målet kommer att formuleras vill inte Scania berätta i dagsläget.

- Vi är mitt i processen. Vi har skickat in vårt förslag som nu är på remiss och granskning. Det är inte spikat ännu. Därför vill vi avvakta, säger Karin Hallstan, presschef på Scania, till Ny Teknik.

232 godkända mål hittills

Hittills har drygt 600 företag världen över ansökt om att få sina klimatmål godkända inom ramen för Sciance Based Climate Initiative. 232 har fått dem godkända.

Ett 20-tal fordonstillverkare finns med bland de 600 företagen men bara en av dem, Renault-gruppen, har fått sina mål godkända. Företaget har åtagit sig att sänka utsläppen per personkilometer för sålda fordon med 41 procent jämfört med 2010.

För flera av företagen som har ansökt om mål, däribland Toyota och Daimler, har dock tiden för att fastställa dem, två år, gått ut.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt