Scania: Därför slog inte nödbromsen till

2016-12-21 15:50
12 människor dödades i attentatet. Foto: DPA / IBL Bildbyrå

Det spekuleras i att den man som körde en kapad Scania in i en julmarknad i Berlin, och dödade minst tolv människor, måste ha kopplat ur lastbilens automatiska bromssystem. Men det stämmer inte, enligt lastbilstillverkaren.

(Den här artikeln är från 21 december)

På måndagskvällen körde en Scania dragbil med trailer, med upp till 40 tons bruttovikt, in i en julmarknad i Berlin. Minst tolv personer har dött, och 48 är skadade.

Lastbilschauffören hittades knivhuggen och skjuten i hytten, och tros ha dödats av den man som sedan, avsiktligt, körde bilen rakt in i folksamlingen.

Attentatsmannen lyckades fly från platsen, och polisens främsta spår just nu är själva lastbilen. Den tillhörde ett polskt åkeri, vars ägare uppger att chauffören parkerat för natten vid ett lager i Berlin. Det senaste livstecknet från chauffören kom klockan 15.01 på måndagen, då han pratade med sin fru i telefon, och berättade att han inte fick lossa sin last på lagret förrän under tisdagsmorgonen.

44 minuter senare startades lastbilens motor.

– Vårt gps-system visar att motorn blev påslagen 15.45. Någon har kört fram och tillbaka, och startat och stängt av motorn flera gånger. En erfaren chaufför skulle aldrig göra så. Det verkar som om någon övade, säger åkeriägaren till den polska TV-kanalen TVP.

Läs mer:

Läs mer: Tekniken mot terror bör granskas

Polisen arbetar därför utifrån hypotesen att lastbilschauffören attackerades efter 15.01 och före 15.45, och att gärningsmannen sedan körde vidare med chaufförens lik kvar i förarhytten.

Vid åttatiden på kvällen rammade Scanian julmarknaden vid Breitscheidplatz i centrala Berlin.

Flera tyska medier spekulerar i att gärningsmannen måste ha kopplat ur eller kringgått lastbilens automatiska bromssystem för att kunna genomföra attacken. Scania gjorde sitt Advanced Emergency Braking System (AEB) till standard på alla sina lastbilsmodeller från april 2015, och den bil som användes vid attentatet nyregistrerades i våras. Den måste alltså varit försedd med AEB.

– Men man behöver inte koppla ur någonting. AEB-systemet är ett nödbromssystem som främst ska förebygga upphinnandeolyckor, säger Örjan Åslund, Head of Product Affairs på Scania, och förklarar:

– Om bilen märker att du närmar dig framförvarande fordon och inte reagerar, varnar den dig med en ljudsignal. Om du fortfarande inte gör något, så bromsar den lite grann, och om du inte reagerar då heller så bromsar den maximalt. Men systemet aktiveras bara om du är passiv. Så länge du gasar eller på annat sätt visar att du är aktiv i körningen, då kopplas systemet inte på.

Örjan Åslund ser heller inget märkligt med att attentatsmannen, av gps-loggen att döma, var en mycket oerfaren lastbilsförare.

– Det som är krävande med att köra lastbil är ju att ta plats på vägen på ett bra sätt, att manövrera rätt i trafiken trots att ditt fordon är så stort, och så vidare. Men att bara peta i växeln, ge gas och komma iväg, det är inte svårt alls. En modern lastbil är ju gjord för att vara lättkörd, säger han.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Tommy Harnesk

Debatt