Scania-anställda erbjuds tanka slakteriavfall

2017-05-09 15:37  

Scania i Södertälje vill att anställda går över till förnybart bränsle. Det är nu möjligt att tanka biodiesel i anslutning till fabriken.

Lastbilstillverkaren Scania har startat ett storskaligt test av förnybar diesel för anställda i samarbete med Circle K och den svenska delen av tyska huvudägaren Volkswagen.

Anställda i Södertälje med en personal- eller tjänstebil av typen fyrcylindrig dieselmotor från Audi, VW, Skoda eller Seat erbjuds att delta i testet. Det innebär upp till 2 250 fordon.

– Vår framgång bygger på våra kunniga medarbetare och deras engagemang för Scania. Genom det här fältprovet gör vi det möjligt för våra medarbetare att bidra till mer hållbara transporter, inte bara i sitt arbete, utan också i sin dagliga mobilitet. Vi hoppas på höga anmälningssiffror till testet, säger personaldirektör Kent Conradson.  

Det två år långa testet startade i fredags med en ceremoni. En Circle K-mack i anslutning till Scanias industriområde i Södertälje har utrustats med pump för biodrivmedlet HVO.

På måndagen hade 200 personer anmält intresse och ett antal frågat om de kan byta bil till en som uppfyller de specifikationer som testet omfattar. Målsättningen är tusen fordon ska vara anmälda innan sommaren, berättar Karin Hallstan, PR-chef på Scania.

HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor, är 100 procent förnybart och kan minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossila bränslen, enligt pressmeddelandet från Scania.

Namnet hydrerade vegetabiliska oljor är dock en missvisande beskrivning av innehållet i den HVO Scania hoppas att de anställda ska börja tanka. Bränslet som Circle K säljer görs till cirka 50 procent av slakteriavfall och animaliska oljor inköpt på den globala marknaden. Producenten heter Neste och tillverkningen sker i Finland. Andra produkter som används är använd matolja, fiskfett, teknisk majsolja och en restprodukt från palmoljeframställning kallad PFAD.

– Scania ser alternativa bränslen som en viktig del i omställningen till fossilfria transporter. Vi tycker att det är bra att ta vara på avfall och återvinna det till bränsle, säger Karin Hallstan.

Angående palmoljeprodukten skriver en talesperson för Circle K att Neste bara köper PFAD från leverantörer anslutna till RSPO, en hållbarhetscertifiering som WWF tagit initiativ till.

Det är upp till varje enskild biltillverkare att godkänna HVO som drivmedel för sina dieselmotorer. Peugeot, Citroën och DS har hittills gjort det i sina Euro5- och Euro6-motorer. Men fler tillverkare kan vara på väg, enligt en enkät utförd i september i fjol från Motormännens riksförbund.

Volkswagen hoppas kunna ge ett generellt godkännande att använda HVO i sina fyrcylindriga dieselbilar efter att testet slutförts, enligt informationschef Marcus Thomasfolk. När det kan tänkas ske vill han dock inte lämna några löften om.

– Detta blir det största testet i hela VW-koncernen. HVO är inte spritt på så många andra marknader ännu. Men det kommer att krävas omfattande tester, säger han.

HVO vs. diesel

HVO100, hydrerade vegetabiliska oljor, består till 100 procent av förnybart och fossilfritt bränsle.

Till skillnad mot RME, rapsmetylester, är den kemiskt mycket lik fossil diesel.

Eftersom densiteten (cirka 780 g/l) faller utanför den vanliga drivmedelsstandarden för diesel (EN590) har en ny tagits fram, EN15940. Det gör att varje biltillverkare måste ta ställning till om deras dieselmotorer klarar av HVO.

HVO är dyrare att producera än vanlig diesel men produkten är i Sverige nästan helt skattebefriad till och med 2018.

Källa: trb.se

Johan Kristensson

Mer om: Scania Biodiesel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt