Sas ska utveckla elflyg tillsammans med Airbus

2019-05-22 11:44  
En konceptskiss på ett flygplan som Airbus utvecklar ihop med Siemens och Rolls-Royce. Foto: Airbus

Hur förändras våra flygplatser och flygbolagens rutiner när flyget elektrifieras? Sas och Airbus ska ta fram en ritning för hur storskalig utrullning av elflygplan kan se ut.

(Artikeln har uppdaterats)

Flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget Sas har tecknat en avsiktsförklaring om att inleda forskning kring utvecklingen av el- och hybriddrivna flygplan. Enligt parterna är det första gången som ett flygbolag och en flygplanstillverkare sätter sig ned för att tillsammans skissa på en storskalig utrullning av elflyg.

– Det är ett spännande projekt. Vi ska forma flygets framtid tillsammans, och jag är övertygad om att den framtiden är elektrifierad, säger Glenn Llewellyn som leder Airbus elektrifieringsarbete till Ny Teknik.

I nuläget handlar det inte om några testflygningar, fokus ligger framförallt på hur infrastrukturen kring elflygplanen ska se ut och att förbereda inför en kommersiell lansering av eldrift någon gång under 2030-talet.

Läs mer: Svenska Heart Aerospace ska utveckla elflygplan – klart 2025

– En sak vi vet helt säkert är att elektrifierade flygplan kommer att kräva mer elektricitet än det finns vid dagens flygplatser, och eftersom vårt mål är nollutsläpp vill vi ta reda på hur vi transporterar förnybar energi till flygplatserna. Handlar det till exempel om att bygga ett system för att byta till fulladdade batterier när planet står på marken, eller siktar vi på att bygga ett snabbladdarsystem där vi laddar batteriet när det sitter i flygplanet?, säger Glenn Llewellyn.

Sas hållbarhetschef Lars Andersen Resare säger att det inte finns något exakt mål för när bolaget ska börja flyga med elektrifierade passagerarplan. Förhoppningen är någon gång under 2030-talet, och den nordiska marknaden med sina många, korta flygrutter passar bra för den första generationen elflyg.

– Om du tittar på vårt trafiksystem går merparten av flygturerna över höga berg eller vatten, där det inte finns några bra alternativ till flyget och flygturen i regel ligger runt en timme eller mindre, säger Lars Andersen Resare till Ny Teknik.

– Men vi kanske måste ändra vårt sätt att arbeta. Flygplanen som kör de sträckorna i dag har kapacitet att vara i luften 5,5 timmar, och elflygplanen kanske klarar 1,5 timme. Det kräver förändringar i hur vi planerar våra rutter och lägger våra tidtabeller. Det är inget passagerarna märker av, men det kräver en systemförändring. Sedan handlar det om vilken höjd flygplanen flyger, hur snabba de blir och hur de ska laddas.

Läs mer: Nu bygger Rolls-Royce världens snabbaste elflygplan

Samarbetet inleds i juni och ska pågå till slutet av nästa år. Merparten av arbetet ska ske hos Sas i Stockholm och vid Airbus huvudkontor i Toulouse. Fler samarbetspartners ska knytas till projektet längre fram, bland annat letar företagen efter en leverantör av förnybar energi.

Ett av de första stegen blir att Airbus presenterar sina olika konceptidéer på plan med eldrift eller hybriddrift så att Sas kan hjälpa till att utvärdera hur plan med olika kapacitet och räckvidd kan fungera i olika situationer.

Branschorganisationen Air Transport Action Group, ATAG, där både Sas och Airbus ingår, har satt som mål att nå en koldioxidneutral tillväxt för flygbranschen nästa år, och att minska nettoutsläppen med 50 procent till 2050 jämfört med 2005 års nivåer. Samtidigt är prognosen att flygandet kommer att fortsätta att öka.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt