Fordon

SAS-piloter i strejk: ”riktigt dåliga nyheter”

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS. Foto: Chris Anderson/TT

SAS-piloter går ut i strejk, bekräftar bolagets vd Anko van der Werff. Strejken, som han kallar för "skamlig" träder i kraft direkt. Svensk pilotförening å sin sida anser att SAS inte ville komma överens.

Publicerad

Strax efter klockan 12 på måndagen gav SAS vd Anko van der Werff beskedet att parterna inte kommit överens och att piloterna därför tas ut i strejk:

– Det här är riktigt, riktigt dåliga nyheter. Vi är förkrossade, säger han till medierna som samlats utanför Näringslivets hus i centrala Stockholm.

Strejken betyder att plan som flygs av cirka 900 SAS-anställda piloter nu ställs in. Runt 30 000 passagerare per dag berörs, enligt SAS.

”Strejkkultur”

Enligt Anko van der Werff, som är märkbart upprörd, försvårar strejken bolagets möjlighet att hitta investerare och sätter hela företagets framtid på spel.

– Vad vi har här är en strejkkultur. Det här är sjätte strejken de senaste tolv åren. Hur i hela världen ska vi lyckas hitta investerare om det fortsätter så här, säger han.

Han kallar vidare strejken för "skamlig" och beklagar att den inträffar under vad som enligt honom är den mest intensiva perioden för bolaget på två och ett halvt år.

SAS ledning har sedan tidigare beslutat om en räddningsplan där bolaget ska ta in 9,5 miljarder kronor.

"Allvarlig situation"

Enligt SAS förhandlingschef Marianne Hernæs inleds strejken direkt, men de piloter som är ute och flyger tas ut i strejk först när de kommit till sin hemmabas.

– Det här är en mycket, mycket allvarlig situation för SAS, säger hon.

"Vill inte komma överens"

Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, uppger att facket inte ansåg sig ha något annat alternativ än strejk.

– Vi anser inte att vi väljer det här utan att SAS tvingar oss, säger han.

Piloterna har, enligt facket, varit beredda att göra "betydande eftergifter". Martin Lindgren vill inte gå in på några detaljer i förhandlingarna, mer än att de inte kom i mål.

– Vi skyller det på SAS. De vill inte komma överens utan vill ha strejk, säger han.

Han uppger att facket står redo att återuppta förhandlingarna "när de kan", men att fokus nu ligger på att ta hand om medlemmarna.

Arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen anser i sin tur att piloternas agerande är "djupt oansvarigt" och att strejken är dålig för alla inblandade:

"Vi går nu in i ett okontrollerat skeende som kan få allvarliga följdverkningar för det svenska samhället och det svenska näringslivet", säger vd Marcus Dahlsten i en kommentar.

"Följer situationen"

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), som i början av juni klargjorde att staten inte kommer att skjuta till mer pengar till SAS, säger i en skriftlig kommentar till TT att staten som aktieägare i SAS "följer situationen noga".

"I övrigt har vi inga kommentarer, det är arbetsmarknadens parter som ansvarar", skriver Thorwaldsson.

Förutom den danska och svenska staten är även Wallenbergfamiljen storägare i SAS. I en kommentar till TT skriver en talesperson för familjen:

"Wallenberg Investments beklagar naturligtvis djupt att det nu blir strejk men hänvisar till parterna att kommentera detta ytterligare."

Tuffa förhandlingar

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året.

Pilotfacket menar att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet, genom att anställa ersättare via bemanningsbolag i stället för att återanställa tidigare medarbetare.

Fakta: Därför strejkar SAS-piloterna

Strejken beräknas leda till att cirka 50 procent av alla SAS-flygningar ställs in och kommer påverka cirka 30 000 passagerare per dag.

De flygningar som genomförs av SAS Link, SAS Connect och SAS externa partners berörs inte av strejken.

SAS erbjuder ombokning av flygningar som påverkas men uppger att möjligheten att boka om kunder till likvärdiga flygningar kommer vara mycket begränsad.

Kunder erbjuds också att antingen acceptera en återbetalning, eller boka om sin biljett till ett senare datum eller att själva ordna alternativa resesätt och söka ersättning från SAS.

Källa: SAS

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni.