Samuelsson står fast – Volvo tror fortfarande inte på bränsleceller

2020-02-13 14:27  
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars som överväger sammanslagning med Geely Automobile och börsnotering. Foto: Michael Owen Baker / AP /TT

Trots branschens stora fokus på batteribilar vill flera tillverkare inte släppa greppet om bränsleceller. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson hör dock inte till den skaran.

I samband med att Volvo presenterade sitt årsbokslut nyligen gjorde vd Håkan Samuelsson klart att företaget inte tror på bränsleceller och vätgas, vilket bland andra Automobilwoche rapporterade.

- Verkningsgraden i ett batterisystem är mycket högre än det i ett vätgasfordon, motiverade Håkan Samuelsson beskedet.

Konstaterandet är ingen nyhet. Redan på Genèvesalongen 2017 sa han till Wards Auto att han inte tror på bränsleceller.

Samuelsson 2017: "Man ska aldrig säga aldrig"

- Man ska aldrig säga aldrig, men just nu är det viktigt för oss att vara tydliga. Gräset är alltid grönare på andra sidan och det finns alltid något nytt, men batterielektrifiering är det vi tror på. Vätgas kräver att ny infrastruktur återigen byggs upp och jag tror att investeringsviljan är begränsad, sa Håkan Samuelsson till tidningen.

Det kan dock finnas skäl att som Automobilwoche inhämta beskedet från Samuelsson igen. Bilbranschen befinner sig i relativt snabb förändring. Det som gällde igår behöver inte gälla i dag. 2014 sa han till exempel till DN att Volvo Cars inte tror på rena elbilar över huvud taget. Idag vill företaget att hälften av de sålda bilarna år 2025 ska vara elbilar. Planerna på att sätta in bränsleceller från Powercell som räckviddsförlängare i en XC90 är övergivna.

Många tror fortfarande på bränsleceller

Biltillverkarna är heller knappast ense om vätgasens vara eller inte vara. Tekniken har fortfarande åtskilliga förespråkare. Toyota lanserade nyligen en ny version av Mirai, Hyundai har sin Nexo, Mercedes har lanserat bränslecellshybriden GLC F-Cell och Audi menar att vätgas är nästa logiska steg efter batteribilar.

När KPMG i sin Global Automotive Survey 2019 frågade bilchefer vilken fördelning av drivlinor i modellutbudet de tror på till 2040 blev resultatet 30 procent batteribilar, 25 procent hybrider, 23 procent bränsleceller och 23 procent förbränningsmotorer (procentsiffrorna är avrundade i rapporten).

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt