Samsung satsar på ny lösning för autonoma fordon

2018-01-11 17:06  
Foto: Harman

Först Google och Apple – och nu Samsung. Under teknikmässan CES avslöjade den koreanska tillverkaren sin satsning på autonoma fordon. Redan i år ska man börja leverera kameror och komponenter.

Bilindustrin är en av de sektorer där teknologin växer explosionsartat just nu. Från att ha varit rent mekaniska – börjar bilar bli allt mer elektroniska och datoriserade. Det märks tydligt på årets Consumer Electronics Show som just nu pågår i Las Vegas. På teknikmässan har flera tillverkare visat upp ny teknik – och andra har avslöjat sin intention att gå in i bilindustrin.

Samsung är förvisso ingen nykomling när det kommer till segmentet. Men de har inte varit lika ”synliga” som vissa konkurrenter. Nu avslöjar koreanerna dock att de redan i år kommer börja leverera kameror och komponenter till bilar – detta i jakt på marknadsandelar i den allt hetsigare jakten mot autonoma fordon.

Företagets kamerasystem har finesser som kollisionsvarning, vingelvarnare och adaptiv farthållare. Funktioner som de har utvecklat tillsammans med Harman, ett företag man köpte i fjol för närmare 80 miljarder kronor.

Läs mer: Apples innovation är ett stort teknikkliv för autonoma bilar

Men det var inte det enda som duon visade upp på CES. Man avslöjade även en ny ”digital cockpit”. Tanken är att varje förare ska kunna designa sin profil och få en bil som känns mer skräddarsydd. Här ska man kunna individanpassa allt från klimatanläggning och sätesposition, till körlägen och mediaförval. Systemet ska vara skalbart (beroende på hur många skärmar, skärmstorlek med mera) och vara ett utvecklarvänligt och öppet ekosystem.

Vidare är systemet redo för 5g-uppkoppling, vilket innebär att de är först i sitt slag. Utan att nämna några namn avslöjades det även att man redan har ”en ledande europeisk biltillverkare” som kund.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt