Säkrare promenera bland stadsjeepar

2007-06-28 08:09  

Autoliv har tagit fram två nya krockkuddar som ska göra det säkrare för både fotgängare och bilister att umgås med de stora, höga och kantiga stadsjeeparna.

En ny typ av krockkudde i fronten på stadsjeepen ska rädda livet på den stackars fotgängare som blir träffad. Bara i Europa är det 10 000 fotgängare per år som blir påkörda och dödade av bilar. Riskerna för svåra skador är dessutom 2,5 gång högre om man träffas av en stadsjeep jämfört med att bli påkörd av en vanlig personbil.

De största skadorna uppstår när de hårda kanterna på den höga motorhuven på stadsjeeparna träffar buk och bröstkorg. Därför har Autoliv nu tagit fram en krockkudde som utlöses av en liten radar i fronten. Kudden poppar ut bara några millisekunder innan fotgängaren träffas av bilen.

Kudden har testats såväl i dator som i krocktester med krockdockor, i storlek vuxen man och liten kvinna, med goda resultat. I en hastighet på 40 km/h minskar riskerna för bukskador från 99 procent till 3 procent för en vuxen man, visar Autolivs tester.

Men även bilister i vanliga personbilar ska nu klara sig lindrigare undan en krock med en stadsjeep. Ännu en kudde har tagits fram som poppar ut under stötfångaren. Den skyddar naturligtvis också benen på fotgängare, men det huvudsakliga syftet är att mildra stöten när en stadsjeep åker in i sidan på en vanlig personbil.

I den typen av kollisioner kommer stadsjeepens stötfångare oftast ovanför de deformationszoner som finns i personbilarna - med svåra skador på passagerarna som följd. Enligt Autolivs egna krockdata är risken att dö vid en sidokrock med en statsjeep mellan 27 och 48 gånger högre i en personbil än i en annan stadsjeep.

I tester där en 1,5 meter lång tub-formad kudde monterats på en Ford Explorer minskade skadorna på revben och lungor med 40 procent när Forden kördes in i en vanlig personbil i 40 km/h. En bieffekt var också att sidokuddarna i personbilen hann lösas ut när bilen först träffades av en mjuk kudde.

Autoliv bedömer att med de resultat som hittills kommit fram kan minst 1000 liv kan räddas varje år, bara i USA.

- I USA är numera skador mot bröstkorg och buk vanligare än huvud- och knäskador, de skador som uppstår när en människa blir påkörd av en vanlig personbil, säger Rikard Fredriksson, projektledare för fotgängarskydd på Autoliv.

Ännu så länge finns dock kuddarna bara som koncept, nästa steg är att i samarbete med någon biltillverkare anpassa dem för serieproduktion.

- Den här debatten är het i USA, problemet med stadsjeeparna har börjat uppmärksammas på allvar där, säger han.
Autoliv presenterade de båda nya krockkuddarna på den internationella vetenskapliga trafiksäkerhetskonferensen Enhanced Safety of Vehicles, i franska Lyon, i veckan.
Nya regler är också på gång. Redan nu finns det EU-direktiv som gäller skydd för fotgängare som måste finnas i alla bilmodeller framtagna från 2005, samt förslag till strängare regler som ska gälla från 2012.
- Det pågår även ett internationellt trafiksäkerhetsarbete där man arbetar fram lagkrav som ska gälla över hela välden, säger Rikard Fredriksson.

Monica Westman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt