Saabs ubåtsaffär bromsas av tyska regeringen

2014-06-05 13:04  
Stirlingmotorerna är en viktig del av Kockums ubåtsteknik. Foto: TT

Saabs köp av Kockums går trögare än väntat. Enligt uppgift har förbundsregeringen i Tyskland invändningar mot affären.

Försvarskoncernen Saab och varvets ägare, tyska Thyssen Krupp, sa i våras att man är eniga kring att sälja Kockums till Saab. Ett icke-bindande avtal skrevs på.

Men enligt den tyska ansedda affärstidningen Die Wirtschaftswoche går köpeförhandlingarna långsammare än väntat.

Tysklands förbundsregering oroar sig för att den tyska bränslecellstekniken, som gör landets ubåtar tysta under ytan, ska ha överförts till Kockums. Man befarar nu att hemligheterna kan läcka ut. Även om Thyssen Krupp försäkrar att någon kunskapsöverföring inte har skett, kan regeringen anse att försäljningen till ett annat land behöver godkännande av dess federala säkerhetsråd. Rådet hanterar just bland annat vapenexportaffärer.

Enligt tidningen ska Thyssen Krupp och förbundsregeringen stå i ständig kontakt med varandra i Kockumsärendet.

Den 26 maj möttes också de berörda toppolitikerna – försvarsminister Karin Enström och hennes tyska kollega Ursula von der Leyen – i Stockholm. Materielsamarbeten stod på dagordningen. Men främsta fokus låg på Ukrainakrisen, berättar Enströms pressekreterare Henrik Hedberg för Ny Teknik. Han vill inte närmare än så precisera vad ministrarna pratade om.

Enligt Wirtschaftswoche kan planerna också grusas eftersom Thyssen Krupps majoritetsägare går emot affären.

Samtidigt driver det svenska investmentbolaget Cevian Capital, som nu har 15 procent av aktierna i Thyssen Krupp, på avknoppningen av den svenska delen. Bolaget är dessutom på väg att öka sitt ägande och därmed också sitt ­inflytande i den tyska koncernen.

Här hemma finns det starka förhoppningar om att affären ändå ska bli av.

– Det spelar egentligen ingen roll vad den tyska regeringen gör. Saab kan ju starta ett nytt varv, säger en initierad källa.

Enligt vederbörande har Thyssen Krupp att välja mellan att få lite betalt nu, eller inget alls senare, för anläggningen i Karlskrona. Varvet sägs behöva renoveras för mångmiljonbelopp.

På Saab vill man inte kommentera vad som sägs i förhandlingarna.

”Saab är i ett läge där det är omöjligt för oss att prata om en eventuell framtid inom det här området”, uppger bolagets pressansvariga Helena Dahlberg i ett mejl.

Men enligt vad som läckt ut har Saab lagt ett bud på Kockums. Thyssen Krupp är angeläget om att få mer betalt.

För Saab hägrar miljardorder på två nya svenska ubåtar, kallade A26, och på halvtidsmoderniseringar på två eller tre av ubåtarna av Gotlandsklass.

130 har gått till Saab

  • De första Kockumsanställda har redan tagits över av Saab. I nästa vecka, den 10 juni, börjar därefter också chefer och ingenjörer från Kockums ubåtsenhet i Malmö arbeta på Saab.
    Försvarskoncernen har hyrt tillfälliga kontorslokaler i den malmöitiska stadsdelen Västra hamnen och har hittills, enligt uppgift, tecknat i storleksordning runt 130 jobbkontrakt med personer från Kockums.
    Tre fjärdedelar av dem sägs jobba i Malmö. De övriga finns i Karlskrona och på Muskö, och börjar framöver också nya anställningar på Saab.

Vissla till Techleaks

  • Vill du att Ny Teknik ska granska något speciellt? Har du tips på ­avslöjande nyheter? I så fall kan du tryggt skicka oss tipsen anonymt via vår vissel­blåsartjänst Techleaks. Läs mer om hur den fungerar på www.techleaks.se.  
Mer om: Ubåt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt