Saabs halvårsförlust nära 2 miljarder

2011-09-01 09:19  

Saab Automobils förlust under första halvåret i år uppgår till nära 2 miljarder. —Vi vet att vi inte kan blicka så långt in i framtiden, säger vd:n Victor Muller i ett pressmeddelande.

Sent på onsdagskvällen kom så Saabs försenade rapport för det första halvåret 2011.

Trots de finansiella bekymren har Saab en omsättning på 3, 3 miljarder kronor. Samtidigt uppgår bolagets förlust för perioden  till 1, 8 miljarder kronor.


Bolaget har sålt 12 871 bilar till kund (återförsäljare), vilket är 26 procent mer än första halvåret 2010 (10 240

Av rapporten framgår också att ägarbolaget Swedish Automobile, som är noterat på Amsterdambörsen, ännu inte säkrat några finansiella medel som skulle kunna rädda bolaget ur  den nuvarande kassakrisen.

—Vi ser över vår affärsplan i avvaktan av att vi blir klara med finansiella förhandlingar  och under tiden som vi reflekterar över  affärerna med våra framtida partners Pang Da och Youngman, förklarar Victor Muller i Saabs pressmeddelande.

Han säger dock att det finns strålar av ljus i horisonten för den drabbade biltillverkaren.

Den 4 juli kom Saabs ägarbolag, Saab och kinesiska Youngman överens om att starta ett samägt bolag som ska utveckla tre nya Saab-modeller: Saab 9-1, Saab 9-6x och Saab 9-7. Design och utveckling fram till produktionsstart ska ligga i Trollhättan medan det kinesiska bolaget ska stå för pengarna i projektet.

Man sägs ha kommit på god väg i samtalen med underleverantörerna angående villkoren för betalningen. Samtidigt fortsätter också ansträngningarna för att få in medel på kort sikt.

Produktionen står dock fortfarande stilla och de anställda fick ingen augustilön utbetald i förra veckan.

Fackförbundet IF Metall har också hotat att begära bolaget i konkurs om medlemmarna inte får sina löner senast i morgon, fredag.


Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt