Saabs bilar ständigt i kris

2008-12-03 15:42  

Saab är företaget som skapades för att bygga upp Sveriges flygvapen. Bilarna var ett försök att klara sig på den civila marknaden efter andra världskriget, men det har alltid varit tufft och ordet "kris" går som en röd tråd genom biltillverkningens historia.

Stöveltrampen blev allt tyngre i Europa. Det blev allt svårare för Sverige att köpa flygplan.

I mitten av 1930-talet kallade statsminister Per-Albin Hansson till sig representanter från flygledningen, Bofors, Götaverken och AB Svenska Järnvägsverkstäder (ASJ).

- Sverige behöver en egen flygindustri, förklarade Per-Albin.

Statsministern lockade direktörerna med garanterade beställningar fram till 1943. Det blev en intensiv tävlan om kontraktet.

Tre år senare hade Sverige fått Saab och sitt första flygplansmonopol.

Vad ska vi göra nu då?
Efter kriget var det slut på de garanterade beställningarna och Saab försökte utveckla nya produkter, för den civila marknaden.

Det började inte bra.

Flygplanstillverkarna utvecklade mesar till ryggsäckar, en bärplansbåt och en roddbåt som läckte som ett såll.

Vi bygger en bil!
Men 1947 avtäcktes en blåsvart, tvålkoppsliknande skapelse i tjänstemannamässen i Linköping.

Det var folkbilen, Saab 92, som premiärvisades för pressen.

Enligt Saab hade den nya bilen ”ypperliga vägenskaper” och garanterat aerodynamiska linjer.

Den fula ankungen som alla älskade
De som provkörde bilen påpekade att 92:an saknade baklucka, att sikten bakåt var usel och att bilen ofta blev överhettad. Men det var en rejäl konstruktion. Den svenske folkbilisten med rattmuff och KAK:s bilatlas i handskfacket föll pladask för den fula ankungen.

Tre år senare rullade det ut fyra bilar om dagen genom fabriksportarna i Trollhättan.

...bara ni väljer grönt
Den svenska versionen av T-Ford fanns bara i en färg – grön.

Saab hade köpt ett lager cellulosafärg från försvaret. Färgen räckte i tre år.

Även som biltillverkare fick Saab starkt stöd från staten.

När biltillverkaren ville bygga en ny fabrik på Kockums gamla industriområde i Malmö i mitten av 1980-talet, fick Saab fabriksområdet och dessutom 200 000 kronor i lokaliseringsstöd för varje anställd som skulle arbeta på fabriken.

Bob Eaton: Ineffektivt
Redan 1991 lade fabriken ner. Då hade GM köpt hälften av bildivisionen. När Ny Tekniks reporter Norbert Andersson träffade GMs Europachef Bob Eaton sa han:

- Jag har sett hundratals, nej tusentals, bilfabriker, men ingen så ineffektiv som Kockumsfabriken.

Kris + Saab = sant
Vid den här tidpunkten var redan ordet ”kris” redan ett slitet ord när det gällde Saab.

Från att ha tillverkat en egenartad, billig folkbil, hade Saab satsat på större och dyrare prestigebilar för en välbeställd medelklass.

Men konkurrensen i den här delen av marknaden var stenhård. Försäljningen och intäkterna blev inte vad Saab hade hoppats på.

Så här sa Metalls dåvarande utredningschef Hans Olsson till Metallarbetaren 1990:

- Saabs personbilar har aldrig varit någon bra affär. Ända sedan 60-talet har man redovisat förluster. Undantaget är -65, 69-70 och något år i början av sjuttiotalet.

Bara några få vinstår
Perioden 1983-1985 gick det unikt bra, beroende på en bra modell, stigande dollarkurs och kronans devalvering. 1987 var man tillbaka i den gamla förlusttrenden.

Då pratades det om att Mazda skulle ta över Saab. Även Ford nämndes som en tänkbar köpare.

Till slut blev det GM – och nu bjuds Per-Albins gamla försvarsprojekt ut till försäljning igen.

FOTNOT: Den här artikeln publicerades på Nyteknik.se för ganska exakt ett år sedan, när Saabs kris var djupare än någonsin - dittills.

En stor del av den här historiken har tidigare varit publicerad i tidningen Metallarbetaren. Artikeln var då skriven i samarbete med Roger Thorén.

Läs alla Ny Tekniks artiklar om fordonskrisen här.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt