Fordon

Saab visar upp nya Global Eye

På fredagen visar Saab upp sitt nya flygburna spaningssystem Global Eye för pressen. Enligt bolaget är systemet först i världen med kombinationen att kunna upptäcka och följa mål på stora avstånd och sköta övervakning i luften, på marken och till sjöss samtidigt, från en och samma plattform.

Publicerad

Global Eye är en kombination av Saabs radarsystem Erieye ER och Bombardiers jetflygplan Global 6000. På fredagen visas systemet upp för pressen, i bolagets lokaler i Linköping.

Enligt Saab är det flygburna spaningssystemet först i världen med att kunna upptäcka och följa mål på stora avstånd i luften, på marken och till sjöss samtidigt, från en och samma plattform.

Radiooperatörerna ska bland annat kunna följa flygplan med smygteknik, kryssningsrobotar och ubåtsperiskop i miljöer med mycket störningar. Det ska också kunna upptäcka rörliga fordon på marken på stora avstånd med hjälp av GMTI-radar, ground moving target indication.

Saab nämner i ett tidigare pressmeddelande att Global Eye ska kunna användas mot bland annat terrorism, smugglig och olagligt fiske.

Den första Global Eye-ordern gjorde Förenade Arabemiraten i november 2015. Affären fick kritik, bland annat i samband med diskussionerna om det lagförslag som syftar till att skärpa exportkontrollen av krigsmaterial. Utredarna till lagförslaget, som ska upp till debatt och beslut i riksdagen den 28 februari, skrev att "respekt för mänskliga rättigheter och den mottagande statens demokratiska status utgör centrala villkor vid tillståndsprövningen". Saab har sagt att de följer gällande lagar och regler.

Global Eye ska klara 11 timmar

Det flygburna spaningssystemet Global Eye grundar sig på Saabs radarsystem Erieye ER och Bombardiers jetflygplan Global 6000. Systemet ska enligt Saab kunna klara uppdrag upp till 11 timmar.