Saab turbo med BMW-motor

2010-09-29 09:00  
BMWs motor i dagens Mini.

Saab köper bensinmotorer från tyska BMW till nästa generation av modellen 9-3. Avtalet skrivs på i dag, meddelar Saabs ägare Spyker.

(Uppdaterad) Avtalet innebär att Saab klipper ett av banden med General Motors, som levererar dagens Saabmotorer. Nästa generation Saab 9-3 utvecklas utifrån dagens modell. Grundkonstruktionen förändras dock så att den även ska passa nästa generationer av 9-5 och 9-4x, som beräknas introduceras kring 2016.


Från och med 2012 ska BMW leverera turboladdade 1,6 liters bensinmotorer till Saab. Troligen kommer man även att leverera andra varianter av samma motor, som BMW har utvecklat tillsammans med franska PSA (Peugeot och Citroën).


Motorn sitter Mini, som är ett fristående varumärke inom BMW-koncernen. Men den ska också vara grundmotor i nästa generation av BMW 1-serie, som i likhet med Mini och Saab väntas bli framhjulsdriven.


Den motor som Saab nu köper är utvecklad för små bilar. Avtalet spär därför på ryktena om att Saab förhandlar med BMW om att få utnyttja grundkonstruktionen till Mini för att konstruera och bygga en mindre bil, mindre än dagens 9-3.


Utvecklingen av en sådan bil kräver dock en finansiering utöver den som Saab har ordnat via lånen från europeiska investeringsbanken EIB.


Att Saab köper just turbomotorer från BMW är lite ödets ironi. BMW introducerade turbotekniken redan 1973, det vill säga några år före Saab. Men man fick stora problem med bland annat överhettade turboaggregat. Därefter beslöt BMW-ledningen att aldrig mer använda turbo, utan satsa på stora sex- och åttacylindriga motorer.


Saab lyckades däremot, mycket därför att kunderna på huvudmarknaderna Sverige, USA och Storbritannien inte plöjer fram i 200 km/h timme efter timme på autobahn.


När nu det mesta inom motorutvecklingen fokuserar på bränsleförbrukningen har små turboladdade motorer åter kommit i ropet. Likaså har framhjuldrift som kräver mindre utrymme än bakhjulsdrift. Detta är särskilt viktigt när kunderna efterfrågar allt mindre bilar.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL