Saab sätter lockpris på 100 Super-Jas

2012-01-18 08:13  
Det första ombyggda Gripen-planet till Super-Jas-standard. Foto: Lars Anders Karlberg

Flyg- och försvarsföretaget Saab i Linköping har lämnat en offert till svenska försvaret på 100 stycken så kallade Super-Jas för 320 miljoner kronor per plan. Det är ett mycket lägre pris än vad som tidigare diskuterats.

Uppgifterna kommer från SR Ekot och bekräftas i stora drag av Saabs vice vd Michael Mohr. Dock inte priset.

- Självklart kan jag inte stå och kommentera prisnivån eftersom det pågår förhandlingar. Men att det skulle handla om 40, 50, 60 miljarder bedömer jag som fullständigt orealistiskt, säger Michael Mohr till SR Ekot.

Offerten lämnades in till på Saabs eget intitiativ till Försvarsmakten och FMV strax före jul, enligt SR Ekot.

Saab erbjuder sig att bygga om 100 stycken av försvarets nuvarande Jas 39 Gripen till den nya standard som i försvarets planering kallas version E/F och som i Saabs internationella marknadsföring kallas Gripen Next Generation.

Försvarsexperter har tidigare uppskattat kostnaderna för ett sådant projekt till 50-60 miljarder kronor, motsvarande det pris som offererades Norge för tre år sedan.

Men Michael Mohr antyder alltså att den pris som Saab erbjuder det svenska försvaret för ombyggda plan bara är hälften så högt.

Jas Gripen E/F är något större än nuvarande C/D-versionen. Den har också en starkare motor från General Electric för att kunna ta större vapenlaster.  

Saab har redan byggt om C/D-gripen till E/F-version i minst ett exemplar. Det är det plan som kallas Gripen Demo. Skrovet har förändrats, planet får en helt ny radar, motorn är ny, bränsletankarna har gjorts större, landningsställen har flyttats med mera.

Att Saab kan pressa ned priset till svenska försvaret jämfört med offerterna för nybyggda plan beror bland annat på att man räknar med att flytta över en stor del av den utrustning som finns i dagens plan till de ombyggda planen.

Detta är Super-Jas

De viktigaste nyheterna i Super-Jas, eller Gripen E/F inkluderar följande.

1. En starkare motor än den nuvarande Volvo Aero-motorn RM12 som bygger på General Electrics motor F404. Den nya motorn från General Electric heter F414G och är baserad på samma motor som sitter i Boeings F-18 Super Hornet. GE-motorn F414G kommer att vara anpassad för användning i enmotorigt utförande. Motorn utvecklar en dragkraft på cirka 95 kN med efterbrännkammare och väger obetydligt mer än nuvarande Gripenmotor. Den nya motorns fysiska mått är även de mycket lika den gamla vilket medför att integration endast kräver mindre förändringar. F414G har även en potential att i ett tredje definierat utvecklingssteg generera 105 kN.

2. En ny multimode AESA-radar, utvecklad av Saab och franska Thales.

3. Längre räckvidd genom större bränsletankar.

4. Större vapenlast och fler vapenfästen.

5. Nya landningsställ infällbara i vingarna istället för flygkroppen.

6. Uppdaterad cockpit med bland annat nya headdown-skärmar och förbättrad avionik.

7. Krypterad kommunikation med teknologi från det svenska företaget Sectra.

Tekniska data:

Längd = 14,1 m

Vingbredd = 8,4 m

Antal vapenfästen = 10

Tomvikt = 7 ton

Internt bränsle = 3300 kg

Extern bränsle = 3800 kg

Lastförmåga = 7-8 ton

Max startvikt = 16 ton

Motor = GE F414G

Motorstyrka = 21000 lbf/95 kN

Max hastighet = Mach 1.1

Max hastighet (EBK) = Mach 2.0

Aktionsradie = 1 500 km

Räckvidd max = 3 000 km

Transporträckvidd = 6 000 km

Stigförmåga = 10 000 m 50 sek

Kraft/vikt = 1,15 (50% full), 0,97 (full), 0,62 (max)

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt