Saab: Nu måste GM agera

2011-12-19 09:37  

Förhandlingar bör påbörjas omgående med internationella partners som GM för att biltillverkningen ska överleva i någon mån uppger Saab i sin konkursansökan.

Konkursboets tillgångar och verksamhet kan komma att vara intressant för olika parter, främst från utlandet, som vill köpa tillgångar eller ta över delar av verksamheten, står i konkursansökan.

Om bolaget menar kinesiska bolag eller om det finns andra intressenter är inte klart.

I princip samtliga avtal med GM styrs genom amerikansk och tysk rätt och tillverkning av Saab-bilar i Mexico kan inte ske utan tillstånd från GM. Bolaget har alltså en mängd avtal med parter utanför Sverige och regleras inte av svensk rätt.

I konkursansökan går även att läsa att verktyg och anläggningstillgångar är värda uppskattningsvis cirka 3 miljarder kronor och finns till stor del utanför Sverige.

"För att i en konkurs säkerställa att bolagets kritiska avtal för möjliggörande av biltillverkning kan överleva i någon form är det av yttersta vikt att förhandlingar med GM kan påbörjas omgående", skriver bolaget i konkursansökan.

Långdragen dödskamp

Ända sedan Saab i Trollhättan i mars 2005 förlorade den interna GM-kampen mot Opel i Rüsselsheim om nästa generation mellanklassbil har Saabs liv hängt på en skör tråd.

Februari 2009 begär GM Saab Automobile i rekonstruktion under Guy Lofalk.

Juni 2009: Saab skulder skrivs ned med 75 procent.

Juni 2009: Sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm vill köpa Saab Automobile.

September 2009: Kinesiska Baic köper rätten att tillverka gamla modeller av Saab 9-3 och Saab 9-5 i Kina.

November 2009: Koenigsegg drar sig ur affären.

December 2009: Holländska Spyker Cars vill köpa Saab Automobile.

Januari 2010: GM vill lägga ned Saab.

Januari 2010: GM accepterar Spyker som ägare och inte ryssen Vladimir Antonov är med.

Februari 2010: Spyker Cars köper Saab, men med GM kvar som delägare med viktiga preferensaktier.

Februari 2011: Svenska Riksgälden ställer garantier för lånen hos Europeiska Investeringsbanken. Saab Autombile sätter delar av koncernen i pant hos Riksgälden.

Mars  2011: Produktionen i Trollhättefabriken stoppas när leverantörerna inte får betalt.

April 2011: Konceptbilen Phoenix presenteras. Phoenix är en helt ny bilplattform som Saab Automobile självt kontrollerar.

Maj 2011: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile Swan.

Juni 2011: De kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill köpa 54 procent av Saab Automobile för 245 miljoner euro.

September 2011: Saab Automobile får konkursskydd, återigen med rekonstruktören Guy Lofalk.

Oktober 2011: Pang Da hoppar av uppgörelsen med Victor Muller. Förhandlingar fortsätter med enbart Youngman.

November 2011: GM säger nej till Victor Mullers finansieringsplan kinesiska delägare.

December 2011: Rekonstruktören Guy Lofalk vill att rekonstruktionen upphör.

December 2011: GM säger på nytt nej till kinesisk finansiering.

December 2011: Måndagen den 19 december begär moderbolaget Swedish Automobile de tre bolaget Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt