Saab igång på Gemini-lån

Den ryske bankiren Vladimir Antonov har anlänt till Sverige för att försöka rädda affären med Saab. Foto: Scanpix

Saab Automobil i Trollhättan hoppas få igång produktionen av bilar inom en vecka med hjälp av dryga 550 miljoner kronor.

Investeringsfonden Gemini, som uppges vara delägare i Saab, ger nu Saabs ägare Spyker Cars ett konvertibelt sexmånaders-lån på nära 280 miljoner kronor. Räntan är sju procent och lånet kan bytas mot aktier i Saab. Gemini är registrerat i skatteparadiset Bahamas.

Dessutom begär Saab att Europeiska investeringsbanken, EIB,  gör en kreditutbetalning i nästa vecka till Saab på närmare 270 miljoner kronor.

Sammantaget ger de bägge kapitaltillskotten en halv miljard kronor till Saabs skrala kassa.

Enligt ett pressmeddelande från Spyker ska pengarna användas för att betala underleverantörer och starta produktionen i Trollhättan igen.

Saab skriver att man hoppas att få igång produktionen inom en vecka. Men starten av tillverkningen uppges också vara avhängt av Saabs förhandlingar med sina underleverantörer.

Enligt Svenska Dagbladet i januari pekar mycket på att det är den ryske affärsmannen Vladimir Antonov som står bakom den Bahamasregistrerade fonden Gemini Investment Fund.

Fonden ägde 2009  drygt 11 procent i Spyker Cars.

Samtidigt uppger Vladimir Antonov , i en rapport från undersökningsföretaget Kroll som Riksgälden beställt, att Gemini-fonden ägs av en av hans ryska affärskompanjoner, som tillika uppges vara kund i en av Antonovs banker.

Affärsmannens namn är hemligstämplat i rapporten.

Möjligtvis, skriver Kroll, kan banken som ryssen är kund i, vara Latvijas Krajbanka, en lettisk bank som är på väg att etablera sig i Stockholm.

Geminis hemsida sägs dock ligga på internetservrar som ägs av Converse Group, som kontrolleras av Vladimir Antonov.

Samtidigt skrev Spyker Cars i går avtal med kinesiska Hawtai Motor Group om ett betydligt mer långsiktigt samarbete kring tillverkning, teknik och distribution.

Det kinesiska bolaget går in med närmare 1, 4 miljarder kronor i Spyker Cars.

Investeringen motsvarar 29.9 procent av aktierna i Spyker, som är noterat på Amsterdam-börsen.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt