I dag stod det klart att elbilsprojektet ZE Saab 9-3 i Trollhättan får 86,7 miljoner kronor i stöd av svenska staten.
Om allt går vägen kan det leda till att Boston Power startar en ny batterifabrik i Sverige.
En sådan utveckling har redan diskuterats, bekräftar Anders Lewald, elbilsexpert på Energimyndigheten.
- Projektet är en fortsättning på Blix-projektet i Trollhättan. Skillnaden är att det nu blir större, med fler bilar och en annan leverantör av batterier, säger Anders Lewald till Ny Teknik på torsdagseftermiddagen.
Regeringen har ryckt ut med extrapengar för det här projektet som går under namnet ZE Saab 9-3.
Projektet, som kostnadsberäknas till 200 miljoner kronor, får 86,7 miljoner kronor i statligt stöd varav 60 miljoner kronor är pengar som näringsminister Maud Olofsson tagit ur sin budget medan resten går på Energimyndighetens egen budget.
- Pengarna ska användas för att testa ny batteriteknik, styr- och reglerteknik, elmotorer och för att verifiera att utrustningarna går att använda i bilar, säger Anders Lewald.
Maud Olofsson avslöjade redan i tisdags vid en presskonferens på Saab Automobile i Trollhättan att ZE Saab 9-3-projektet kommer att få sina pengar.Läs den nyhetsartikeln här.
ZE står för Zero Emission, noll utsläpp. Efter att ha konverterat totalt tre stycken Saab 9-3 till elbilar ska nu takten öka rejält. Drygt 100 bilar, säger Energimyndigheten.
Läs tyska Automotive & Sport som provkört en av de tre True Electric-prototyperna i somras.Läs den mycket positiva recensionen här.
ZE Saab 9-3
Saab Automobile ställer upp med drygt 100 Saab 9-3-bilar.
Electroengine står för kraftelektronik, elmaskin och batteristystem.
Boston Power ska introducera sitt nya litiumjon-batteri Swing i ZE-Saaben. Om allt går vägen kommer Boston Power att starta en batterifabrik i Sverige.
Power Circle, som är elkraftsbranschens intresseorganisation, är med för att bygga upp en testorganisation för demobilarna.
Projektet leds av Innovatum Teknikpark i Trollhättan med Lillemor Lindberg som projektkoordinator.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.