Saab avvaktande inför Australiens ubåtsaffär

2015-02-20 14:31  
Nästa generations svenska ubåt A26 är ännu inte byggd och blir storleksmässigt mindre än de stora oceangående fartygen som Australien önskar sig. Här en bild av ubåtskonstruktionen A26 på Kockums kontor i slutet av 2013. Foto: Erland Vinberg / TT

På Saab lever hoppet om att få sälja ubåtar till Australien trots att landets premiärminister Tony Abbott i dag lämnade beskedet att Saab är ute ur leken.

Samtidigt som en grupp australiska journalister i veckan besökt Saab Kockums lokaler i Malmö och Karlskrona, meddelade Australiens premiärminister Tony Abbot och försvarsministern Kevin Andrews på fredagen att Saab är ute ur leken när det gäller att tillverka landets nästa ubåtar.

Australien kommer i stället att bjuda in Japan, Frankrike och Tyskland att tävla med anbudsförslag, enligt ABC News.

Saabs presschef Sebastian Carlsson bekräftar att bolaget fått besked från de australiska myndigheterna om att man inte får delta i den kommande formella upphandlingsprocessen.

- Vi får se vad som händer framöver, men vårt erbjudande om att leverera antingen en helhetslösning eller delsystem och komponenter står kvar, säger han.

Australien har i flera år planerat att anskaffa nya oceangående ubåtar - ett kontrakt som bedöms vara värt sagolika 330 miljarder kronor, och har projektnamnet Sea 1000.

Den gigantiska ubåtsaffären har föregåtts av massor av politiska turer och konflikter. Bland annat diskuterar man hur fartygen ska upphandlas. Var de ska tillverkas utgör en annan het potatis.

Många inblandade anser att de bör tillverkas i Australien, inte minst av sysselsättnings- och nationella säkerhetsskäl.

Källor inom Saab beskriver att det länge pågått och pågår en intensiv lobbyverksamhet från länder som Tyskland och Frankrike ifråga om Sea 100-projektet - samtidigt som dåvarande tyskägda Kockums inte fick lämna anbud på egen hand. I dag säger man sig ganska luttrade och man har inte gett upp hoppet än.

Enligt Tony Abbott är orsaken till att den australiska regeringen nu dömer ut Saab (som ju i fjol köpte fartygstillverkaren Kockums) är brist på ubåtserfarenhet.

Nästa generations svenska ubåt A26 är ännu inte byggd och blir storleksmässigt mindre än de stora oceangående fartygen som Australien önskar sig. A26 är samtidigt tänkt att byggas i moduler, med möjlighet att bygga in extra moduler, med tanke på att kunna göra exportaffärer.

Samtidigt beskriver australiska bedömare att även Japan, Frankrike och Tyskland skulle behöva modifiera sina ubåtsversioner så att de passar Australiens krav framöver.

Även de nya stora japanska ubåten av Soryu-klass, skulle enligt uppgift behöva anpassas men anses vara favorittippad.

Saab och den nederländska skeppsbyggargruppen Damen berättade nyligen att man ska samarbeta för att försöka ta hem ett kommande ubåtskontrakt i Nederländerna, som likaså sägs vilja anskaffa stora oceangående ubåtar.

Och även grannländerna Norge och Polen planerar att köpa nya ubåtar.

Sebastian Carlsson vill i dag dock inte lista eventuellt nya möjliga kommande ubåtspartners och affärer för Saab.

Mer om: Saab Automobile

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt