Saab är redo för blixtförsäljning

2009-12-08 23:00  
Det största hindret för en affär mellan kinesiska BAIC och General Motors är Saabs fabrik i Trollhättan. Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Kinesiska BAIC är Saabs främsta köpkandidat och kan genomföra affären rekordsnabbt. Med tjugo miljarder i kreditgaranti från kinesiska staten klarar man sig utan lån från europeiska investeringsbanken, EIB. Men frågan är vad som sker med fabriken i Trollhättan när flertalet Saabar byggs i Kina.

I snabb takt faller hindren för en affär mellan kinesiska BAIC och General Motors. Den stora stötestenen är Saabs fabrik i Trollhättan. Den är överdimensionerad och svår att få lönsam, särskilt som de bilar som säljs i Kina också måste tillverkas där.

Kina är den främsta framtidsmarknaden för Saab 9-5. Stora fyradörrars personbilar efterfrågas av både den växande övre medelklassen och högre statstjänstemän. Däremot är kineserna kallsinniga till kombibilar av den typ som Saab planerat att introducera om ett år.

BAIC har, till skillnad från Koenigsegg, inte lanserat några planer på att drastiskt förändra Saabs varumärke. Man kan i princip låta Saab köra vidare med de modeller som redan finns.

Dessutom slipper BAIC nu att förhandla med olika intressenter, som i fallet Koenigsegg hade svårt att enas kring en affärsplan.

Inte heller är BAIC helt beroende av ett lån från europeiska investeringsbanken EIB. I förra veckan meddelade Bank of China att man har gett BAIC en kredit på tjugo miljarder kronor. Det EIB-lån som Saab har sökt ligger på fyra miljarder kronor.

Ytterligare en fördel för BAIC är att dess vd, Wang Dazong, och andra i ledningen har arbetat på höga nivåer inom GM. Man känner väl till såväl Saab som amerikansk företagskultur.

För BAIC finns det flera vinster med ett Saabköp. Man har ambitionen att bygga egna varumärken med försäljning även i USA och Europa. Då måste man skaffa kompetens om hur man konstruerar, bygger och marknadsför västerländska bilar för en global marknad med höga krav på kvalitet, säkerhet och prestanda. Dessutom krävs ett utbyggt försäljningsnät.

Teknik och varumärke gör Saab attraktivt, har Wang Dazong förklarat. BAIC har kunskap om produktion och resurser för att bygga upp marknadsföring och försäljning i Kina. På så vis kompletterar bolagen varandra.

Man har redan börjat planera för tillverkningen av gamla Saab 9-5 i Kina.

Det är dock oklart om den ska säljas med Saabmärket på fronten.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt