Fordon

Så vill flygprofessorn ta askan ur jetmotorn

Dieter Peitsch

Vulkanaskan som lamslår flygtrafiken sätter fart på idéer om askfångare för jetmotorer.

Publicerad

Professor Dieter Peitsch som forskar om jetmotorer vid tekniska universitetet i Berlin vet effekterna av att askpartiklarna kommer in i jetmotorn brännkammare, där de smälter och sedan sätter sig på turbinbladen. Där täpper de till de fina hål som behövs för kylningen vilket överhettar och slår ut motorn.

Alltså måste askan hindras från att nå brännkammaren. Det måste ske senast i bakre delen av kompressorn, som sitter strax före brännkammaren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här