Så vill flygprofessorn ta askan ur jetmotorn

2010-05-06 11:36  
Dieter Peitsch

Vulkanaskan som lamslår flygtrafiken sätter fart på idéer om askfångare för jetmotorer.

Professor Dieter Peitsch som forskar om jetmotorer vid tekniska universitetet i Berlin vet effekterna av att askpartiklarna kommer in i jetmotorn brännkammare, där de smälter och sedan sätter sig på turbinbladen. Där täpper de till de fina hål som behövs för kylningen vilket överhettar och slår ut motorn.

Alltså måste askan hindras från att nå brännkammaren. Det måste ske senast i bakre delen av kompressorn, som sitter strax före brännkammaren.

Genom att noggrant studera strömningstekniken i kompressorn anser Dieter Peitsch att det borde vara möjligt att centrifugera ut askpartiklarna mot kompressorväggen, varefter de kan släppas ut innan de når brännkammaren.

Sådana utsläppsreglage ska manövreras av besättningen, som då måste få korrekt information om att planet har flugit in i ett askmoln.

Dieter Peitsch ser också att spaningstekniken på askmoln utvecklas. Den teknik som idag anses mest tillförlitlig är Lidar (Light Detection and Ranging).

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt