Så vill de skaka om prisbilden med innovativ helikopter

2022-03-22 14:57  

Brittiska Hill Helicopters modell har en prislapp som utmanar jättarna. HX50 kommer att vara utvecklad från grunden, och det mesta ska tillverkas inhouse.

Det krävs muskler och erfarenhet för att utveckla en helt ny helikoptermodell. Området domineras av de fyra stora: Airbus, Sikorsky, Bell och Leonardo Helicopter Division (tidigare Agusta Westland). Men sedan några år har den brittiska startupen Hill Helicopters läskat med att deras första modell, HX50, kommer att vara utvecklad från grunden.

Nu tas ytterligare ett steg mot tillverkning, med flygtester planerade under 2022, och de första leveranserna är satta till augusti nästa år. HX50 är inte tänkt som en arbetshäst för myndigheter eller militär plattform, utan det är en pendlare för samhällets toppar.

Fullsatt har den femsitsiga modellen en flygtid på tre timmar, vilket ger en räckvidd på 777 km, med en marschfart på 259 km/h. Trots att HX50 riktar sig till kunder i lyxsegmentet har helikoptern ett tänkt pris på strax under 6,2 miljoner kronor, vilket exempelvis kan jämföras med de 28,7 miljoner kronor som Airbus tar för sin instegsmodell H125. Den årliga underhållskostnaden för HX50 ska hamna på drygt 62 000 kronor. Det skriver sajten T3.

Samma teknik som i vindkraftverk

Jason Hill, bolagets grundare och vd, arbetade tidigare som ingenjör på vad som blev Leonardo Helicopter Division. Nu är hans strategi att tillverka en absolut majoritet av delarna till HX50 inhouse i en kommande brittisk fabrik. Det skriver Flight Global.

Det gäller även turboaxelmotorn GT50, som utvecklar 500 hk. Designen är färdig men en del finjusteringar återstår, och innan en serietillverkning kan komma igång ska en flotta av testmotorer köras i 5 000 timmar. Det gäller inte minst motorerna i de tre första prototyper som har byggts. 

Helikoptern är konstruerad av kompositmaterial, men att köpa in en autoklav som är stor nog för att ta en hel flygkropp blir för dyrt. Istället kommer man att satsa på samma teknik som används för att laminera blad till vindkraftverk, med en torr kolfiberväv som blötläggs.

Snart dags för flygtester för HX50. Foto: Hill Helicopters

HX50 får drivning på bakhjulen, vilket innebär att modellen exempelvis kan köras in i sin hangar. Hill Helicopters plan är att bygga 260 exemplar under det första året och så småningom nå en produktion på tusen helikoptrar årligen. I januari hade startupen fått in förbeställningar på 373 exemplar.

Läs mer: Helikopter-vd:n känner inget hot från eVTOL

Senare kommer versionen HC50 som är riktad mot kommersiella användare, men det dröjer minst fem år.

John Edgren

Mer om: Helikopter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt