Så tänker sig BMW framtiden på två hjul

2017-05-30 13:17  

Med Motorrad Vision Next 100 visade BMW sin bild av framtiden på två hjul. Nu har de presenterat ett andra jubileumskoncept. Motorrad Concept Link är en futuristisk skoter som erbjuder en uppkopplad mobilitet.

Inför sitt 100-årsjubileum skapade BMW konceptet Motorrad Vision Next 100 – en framtidsmotorcykel vars teknik lever upp till den futuristiska designen. Nu har tillverkaren följt upp med en andra designstudie, inspirerad av det tidigare jubileumskonceptet.

BMW Motorrad Concept Link riktar sig onekligen till en annan publik än brutalt formgivna Next 100. BMW:s andra koncept ska erbjuda en ny typ av uppkopplad mobilitet – och självklart har tvåhjulingen en emissionsfri drivlina.

– BMW Motorrad Concept Link står för en ny förståelse kring urban mobilitet. Motorcykeln kopplar samman den analoga och den digitala världen, och riktar fokus mot föraren och dennes mobilitetsbehov. Genom att sammanföra funktionalitet med digitalisering fyller den både behovet som transportmedel såväl som kommunikationsenhet, säger Edgar Heinrich, designchef för BMW Motorrad.

BMW är lite luddiga kring exakt hur den digitala världen har bakats in i motorcykeln – men den ska koppla upp mot förarens mobila enheter, bland annat kalendern. På så sätt kan mc:n välja ut den snabbaste eller den vackraste vägen till slutmålet. Motorrad Concept Link kommunicerar också med andra fordon – ett väsentligt teknikområde inom utvecklingen av autonoma fordon.

BMW vill tilltala stadsbor i farten – och formgivningen kan kanske liknas vid en skoter som har fått barn med en Black Hawk-helikopter. En kompakt drivning till bakhjulet tillåter ett långt batteripaket, vilket har dikterat designen. Motorcykeln ska vara lättkörd. Den låga höjden gör den enkel att gränsla, och en backväxel underlättar vid parkering. Designen ger också stora utrymmen för packning. 

Läs mer:

Läs mer: Elmotorcyklarna tar plats i jätteracet

BMW har även släppt lite mer information om det första konceptet – Motorrad Vision Next 100. Tvåhjulingen har bland annat ett självbalanserande system som även håller den upprätt när föraren har klivit av. Enligt BMW ska systemet vara så säkert att föraren inte ens behöver bära hjälm.

Mc:n läser av sin omgivning och anpassar körningen. Den levererar information till föraren genom ett glasögonvisir som kan styras med ögonrörelser.

Motorcykeln har få leder, inga synliga stötdämpare, bultar eller skruvar. Däcken står för dämpningen. Konstruktionen ”flexframe” bygger på en ram av kolfiber som vrider sig med framhjulet. Den fäller även ned körställningen när föraren svänger ut på vägen, för en förbättrad aerodynamik.

Motorkåporna för tankarna till BMW:s klassiska boxermotor, men det är ett designgrepp. Det enda som tillverkaren avslöjar är att det rör sig om en emissionsfri drivlina.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt