Så tankar du elbilen på fem minuter

2009-04-21 10:21  

I stället för att ladda elbilens batteri i flera timmar vid laddstolpen kan du åka in på macken och byta till ett fulladdat batteri på mindre än fem minuter. Se här hur det kan gå till.

Ett problem med elbilar är det kan ta flera timmar att ladda dem. Nu presenterar det amerikanska elbilsföretaget Better Place en robot som ska byta batterier lika snabbt som du tankar bensin på macken.

Se en video här.

Roboten är Better Place trumfkort i konkurrensen om att bygga upp en ny infrastruktur med laddställen för elbilar.

Företagets idé är att snabbt byta batteri istället för att koppla bilen till elnätet och ladda om det.

Som att lossa bomberna i ett F 16
För att bytet ska fungera snabbt har Better Place hängt upp batterierna på samma sätt som bomberna i det amerikanska jaktplanet F 16, skriverNew York Times.

När Better Place grundare Shai Agassi visade upp en prototyp av tekniken för New York Times nyligen tog bytet (ut med det gamla batteriet, in med ett nytt) 45 sekunder.

Räknar man in den tid det tar att köra fram bilen till bytesplatsen och sedan köra därifrån efter bytet blir den totala tiden några minuter.

Max fem minuter
Enligt Shai Agassi får hela processen ta max fem minuter.

- Kan vi inte klara det på kortare tid än vad det tar att fylla på en bensintank har vi inget företag, säger han till New York Times.

Finns nu också i Danmark
Better Place affärsidé är att skapa ett globalt nätverk med laddningsstationer. Hittills har det nystartade bolaget tecknat avtal om pilotprojekt i San Francisco, Australien, Israel och Danmark.

För det vardagliga körandet tror Better Place att det räcker med laddstolpar, till exempel i hemmet eller på jobbet. De som behöver snabb påfyllning ska kunna byta hela batteriet på särskilda ”batterimackar”.

Men för att sådana bytesstationer ska fungera kommersiellt krävs det att alla bilar har samma batteriupphängning. Någon sådan standard finns inte i dag.

Avtal med Renault-Nissan
Shai Agassi, tidigare teknikchef hos mjukvaruföretaget SAP, har i dag ett avtal med Renault-Nissan. Det franska bilföretaget ska bygga elbilar som passar in i Better Place system.

Men hos Ford svarar man N.Y Times att det är för tidigt att binda sig för en gemensam standard, eftersom batteritekniken hela tiden utvecklas.

Ett annat problem är hur Better Place ska kunna garantera kvalitén på batterierna.

- Som konsument vill man ju inte ha ett misskött batteri, eller ett skadat batteripacket, som till och med kan vara farligt, säger Annika Ahlberg Tidblad på batterikonsulten Sagentia Catella

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt