Så stora miljövinster ska hybridtågen ge i Italien

2022-09-21 16:22  
Varje tåg har fyra vagnar och plats för 300 sittande passagerare, med 160 km/h som topphastighet. Foto: Gianluca Detti

Italien har beställt en flotta av Hitachi Rails "Blues Train". Hybridtåget har tre körlägen, och förväntas halvera bränsleförbrukningen.

Innotrans i Berlin är världens största mässa för spårbunden trafik, och där visar Hitachi Rail upp "Blues Train". Det är en hybrid som erbjuder tre körlägen: batteridrift, konventionell eldrift samt dieseldrift. Det skriver tillverkaren i ett pressmeddelande.

Beställare är Trenitalia, och enligt Hitachi Rail ska deras teknik kunna ge den italienska järnvägsoperatören en halverad bränsleförbrukning – och således även kapa koldioxidutsläppen med hälften. Överenskommelsen mellan parterna gäller upp till 135 tåg till ett totalt värde av mer än 13 miljarder kronor.

Läs mer: Här är världens första tågflotta på vätgas

Varje tåg har fyra vagnar och plats för 300 sittande passagerare. De byggs vid Hitachi Rails fabriker i Pistoia och Neapel, med utgångspunkt från tillverkarens Masaccio-plattform.

Då laddas batterierna

När tågen börjar rulla senare i år så kommer de att utgöra Europas första flotta av hybridtåg för passagerartrafik som har kapacitet för batteridrift. Tanken är att körläget ska användas vid ankomst och avgång från plattformen, dels för att minska exponeringen av NOx-utsläpp från dieselmotorerna, dels minska bullret i tätbebyggda områden.

Topphastigheten ligger på 160 km/h, men kraften från batterierna innebär att hybriden har en bättre acceleration och prestanda än konventionella dieseltåg. Utöver den gröna aspekten så erbjuds passagerarna en smidigare transport i och med att tåget kan växla sömlöst mellan linjer med och utan tråd. När elektrifiering finns tillgängligt så laddas batterierna.

John Edgren

Mer om: Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt