Fordon

Så släcker räddningstjänsten brinnande elbilar

En Tesla Model S i brand i delstaten Washington, USA, 2013. Foto: Youtube

Räddningstjänsten har mycket att lära sig om släckning av bränder i litiumjonbatterier. Några särskilda metoder har ännu inte utvecklats.

Publicerad

Trots att statistik saknas verkar de experter Ny Teknik har varit i kontakt med överens om att antalet bränder i elbilar inte är fler än i bilar med förbränningsmotor.

Men elfordonen blir fler i rask takt, om än från en låg nivå. Det ställer nya krav på räddningstjänsten. Batterierna kan drabbas av det som kallas termisk rusning vilket kan leda till självantändning flera dagar efter den ursprungliga branden.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här