Fordon

Så skadas varma bilbatterier

Strukturen på nanopartiklar med olika laddning förändras allt mer när temperaturen ökar. Bilden är tagen med transmissionselektronmikroskop.

Litiumjonbatteriers atomstruktur förstörs vid höga temperaturer. Det visar amerikanska och koreanska forskare.

Publicerad

Varje gång elbilens batteri laddas upp och ur så rusar litiumjoner fram och tillbaka mellan anod och katod. Den ständiga jonvandringen ger upphov till minimala skador som får batteriet att tappa prestanda och i värsta fall haverera med tiden. Exakt hur processen ser ut är okänt, och forskare runt om i världen försöker få bättre insyn i batterikemins innersta.

Nu presenterar forskare vid amerikanska Brookhaven National Laboratory och Korea Institute of Science and Technology (KIST) nya rön. De kan visa hur litiumbatteriets enhetliga kristallstruktur bryts sönder vid varje cykel av upp- och urladdning. Hög värme förvärrar nedbrytningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här