Så skadades Super Hornet av askan

2010-04-19 12:45  

Det finska flygvapnet visar nu bilder på hur vulkanaskan skadat landets stridsflygplan F-18.

Fem av det finska flygvapnets plan av modell Super Hornet, också kallade F-18, från Boeing, var ute och övningsflög på morgonen den 15 april, dagen efter att den isländska vulkanen Eyjafjallajökull fick sitt senaste utbrott.

—Piloterna var helt ovetande om att det fanns aska i luften. Ingen aska syntes, sikten var klar, säger flygvapnets presschef Joni Malkamäkti till Ny Teknik.

Ändå drogs askdamm in i planens motorer, berättar han.

Bilderna visar att askan sugits in och smält under mycket hög temperatur i motorn, företrädevis i förbränningskammaren.

Övningen ägde rum bara timmarna innan luftrummen och flygplatserna runt om i Europa började att stängas, inklusive de finska, på grund av de väldiga askmolnen från vulkanen

Flygvapnet i Finland har nu gjort en första optisk inspektion av skadorna på ett av de fem planen och släpper nu bilder som visar på skador av smält aska inuti flygmotorerna.

Flygvapnet bestämde sig för att offentliggöra bilderna för att visa på hur farligt det kan vara att flyga just nu, enligt Joni Malkamäki.

Bilderna indikerar att skador kan uppstå bara efter korttids flygning i askmolnen.

Fortsatt flygning skulle kunna ha lett till överhettning av motorerna, vilket skulle ha utgjort ett dödligt hot både mot flygplanen och dess piloter, varnar det finska flygvapnet.

Ytterligare undersökningar och inspektioner ska nu göras av de övriga fyra F-18 planen som var i luften morgonen den 15 april.

—Vi flyger inga övningar just nu, utan bara operativa flygningar får ske, säger Joni Malkamäki.

Finland har sammanlagt 62 F-18 plan i sin flygplansflotta — 55 är ensitsiga och 7 av dem är tvåsitsiga.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt