Fordon

Så ska Teslan bli billigare

Allt i Tesla-fabriken går i rött, svart, vitt och glänsande stål. Karosserna monteras av en lång rad robotar. Inga människor tillåts närma sig maskineriet som då stängs ner av sensorer. Foto: Linda Forsell
3 000 personer jobbar sida vid sida med de 160 robotarna på fabriken. Här monteras bildäcken. Foto: Linda Forsell
Tesla Model S har bara sålts i ett par tusen exemplar i USA, men nu planeras den första modellen för en bredare marknad: Tesla Gen III. Foto: Linda Forsell
En bil åker mellan stationerna på en förarlös vagn som följer automatiserade banor i golvet. Foto: Linda Forsell
Även om robotarna kan arbeta nonstop behöver människorna rast. En strid ström rör sig utåt när det är dags för lunch. Foto: Linda Forsell
Mark Coopersmiths ET Water tillverkar apparater som effektiviserar bevattningssystem. Deras kunder finns främst i Kalifornien med omnejd. Foto: Linda Forsell

Som första svenska tidning är Ny Teknik på plats i fabriken i Fremont där en av världens mest åtråvärda elbilar, Tesla, tillverkas. Med automatisering ska en billigare modell bli möjlig, Tesla Gen III.

Det väser, knastrar och brummar om de gigantiska robotarna inne på Teslas bil­fabrik i norra Kalifornien. På knappt en minut lyckas en av de röda, giraffliknande robotarna göra det som för inte så länge sedan skulle ha krävt en mind­re armada av fabriksarbetare.

Med hjälp av fem sugproppar lyfter roboten försiktigt upp en vindruta, vrider den 90 grader och låter den föras genom två små fållor där rutan förses med lim i kanterna. Därefter skruvar sig roboten 180 grader och byter grepp om vindrutan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här