Fordon

Så ska Sveriges längsta tunnel bli säkrare

GRAFIK. Förbifart Stockholm håller konjunkturen uppe. Klicka på bilden för större version. Illustration: Jonas Askergren.
Den simulerade tunnelfärden känns påfallande realistisk, enligt Ny Tekniks reporter som provkört Förbifart Stockholm. Foto: Trafikverket
De olika avfarterna utformas olika så att förare som kör sträckan ofta ska känna igen sig utan att behöva läsa på skyltarna. Här avfarten mot Ekerö. Foto: Marie Alpman
Belysningen ska hjälpa föraren att inte slöa till vid ratten. Parallella ljusslingor markerar en kurva. Foto: Marie Alpman
Ljus vägbeläggning i betong och belysning ska göra att tunneln inte känns så mörk, något som oroar många bilförare. Foto: Marie Alpman
Genom att låta försökspersoner testa tunneln i simulator kan man bland annat ta reda på hur skyltarna ska placeras för att synas även i tät trafik. Foto: Marie Alpman

Hur känns det att köra bil genom en nästan 17 kilometer lång tunnel? Ny Teknik har provkört Förbifart Stockholm. Genom att simulera tunneln innan den byggs ska den göras säkrare.

Publicerad

Kungens kurva söder om Stockholm, klockan 14.45. Jag trycker ner gasen och lägger mig i den högra av de tre filerna i motorvägstunneln.

– Håll koll på hastigheten, utropar min medpassagerare Ruggero Ceci från Trafikverket, när jag kör om en lastbil i 130.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här