Så ska Sverige undvika att hamna i lastbilskaos

2021-10-18 10:57  
Tomas Eneroth, infrastrukturminister, bjuder in till samtal. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT

Sverige ska inte hamna i samma lastbilskaos som skapade bränsle- och varubrist i Storbritannien. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ska kalla transportsektorns olika parter för ett rundabordssamtal. ”Jag förväntar mig tydliga åtaganden”, säger han.

De som ska bjudas in till samtalen är företrädare för åkerinäringen, fackförbund och berörda myndigheter. Anledningen är rapporter om brist på lastbilschaufförer och dåliga arbetsvillkor som gör det svårt att locka arbetare till transportsektorn.

Från och med februari 2022 ska det så kallade mobilitetspaketet börja gälla i EU. Det innebär, i korthet, att utländska lastbilschaufförer från den första dagen de åker in i Sverige ska ha svenska löner och avtal. Paketet innehåller även lagar och regler för så kallad cabotagetrafik och säkerhetsfrågor.

– Nu vill jag bjuda in parterna, myndigheter och bransch för att säga: nu är det upp till bevis. Nu gäller det att säkerställa att vi klarar av kontrollerna och ser till att det blir attraktivt att jobba inom transportbranschen, säger Tomas Eneroth till TT.

Brittiskt skräckexempel

Han pekar bland annat på Storbritannien, som efter brexit har haft stora bekymmer med att få ut vissa varor och bränsle på marknaden – vilket har lett till brist på de berörda varorna.

– Vi ser hur det går i länder där man inte har byggt upp egen kapacitet, utan litar till att chaufförer med dumpade löner och usla arbetsvillkor ska stå för en stor del av landets transporter. Sverige går inte den vägen.

Läs mer: Små, eldrivna lastbilar – så står sig svenska uppstickaren mot konkurrenter

Eneroth säger att han vill se hela branschen ta ansvar för att det är attraktivt att jobba med transport.

– Vi har goda möjligheter att använda åren framför oss till att återskapa ordning och reda inom transportsektorn efter närmare 15–20 års vilda västern.

Tusentals saknas

Inom EU saknas det 400 000 lastbilschaufförer, enligt Financial Times. Hur stor bristen är i Sverige i dag kan Eneroth inte svara på.

– Men det handlar om tusentals chaufförer på sikt om vi inte ökar rekryteringen. I grunden kommer nu en avsevärd förbättring bli möjlig på grund av att vi drivit igenom mobilitetspaketet. Då är det inte längre så att man konkurreras ut av litauiska eller östeuropeiska chaufförer som bor i sina hytter, säger han.

Hur stor är risken att vi hamnar i Storbritanniens sits?

– Jag bedömer att det är en liten risk för Sverige, men att det kan finnas risk för störningar ute i Europa. Inte minst för de länder som har en svag egen transportsektor

Överklagas

Samtidigt är det inte helt klart att mobilitetspaketet faktiskt genomförs. Lagen har stött på patrull och flera östeuropeiska länder, enligt Eneroth med polska partiet Lag och Rättvisa i spetsen, har överklagat till EU-domstolen.

– Vi har gått in och intervenerat, och det gör Sverige väldigt sällan, säger Eneroth.

Han säger att mobilitetspaketets införande kan säkra en schysst konkurrens på marknaden.

– Det kommer att vara en väldigt välkommen signal till svenska åkerier som har jobbat i motvind under lång tid och chaufförer som har haft tuffa villkor. Nu andas det lite morgonluft i transportsektorn.

Fakta: Cabotagetrafik

Cabotagetrafik är när en lastbilschaufför till exempel anlänt till Sverige med last från ett annat land och därefter utför en inrikestransport inom Sverige, för att slippa köra tom tillbaka. Enligt nuvarande regler tillåts tre cabotagekörningar under sju dagar, även om EU-kommissionen nu vill göra det möjligt med obegränsat antal körningar under fem dagar.

Cabotagesystemet har flitigt kritiserats för det sätt som chaufförer från låglöneländer i framför allt östra Europa utnyttjas för transporter i länder där det blir betydligt dyrare att använda inhemska chaufförer och åkerier.

Mer om: Lastbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt