Så ska självkörande bilar få känsel

2018-09-14 10:14  
Foto: Pixabay

Autonoma bilar kan redan se och höra sin omgivning. Nu vill ett israeliskt företag ge dem känsel. Den nya programvaran utnyttjar sensorer som redan finns i fordonet.

I dag har självkörande bilar flera hjälpmedel för att kunna uppfatta sin omgivning. En lång rad sensorer, från radar, lidar och kameror assisterar fordonen – och även mikrofoner. Nu har det israeliska uppstartsföretaget Mobi-Wize utvecklat mjukvara som även ska ge bilarna känsel.

Med hjälp av sensorer som redan finns i fordonen kommer mjukvaran kunna läsa av kontakten mellan däcken och vägen. Bland annat sensorer för hjulhastighet, data kring gas- och bromspedalernas position, samt rattutslag. På så sätt ska programvaran kunna dra slutsatser om vägförhållanden och optimera körningen.

Mobi-Wize vd, Amit Nisenbaum, har beskrivit innovationen som ”en virtuell sensor implementerad i mjukvara, samt en tillämpning av ai och maskininlärning på data som kommer från befintliga sensorer”.

Ett av de viktigaste dataflödena som tillhandahålls av Mobi-Wize mjukvara är hur bra fordonets däck greppar vägen. Systemet uppskattar i realtid kvaliteten på kontakten mellan fordonet och vägen. Det ger en uppskattning av hur snabbt fordonet kan gasa eller bromsa utan att tappa greppet.

Komplement till ABS

Konceptuellt påminner systemet om vad ABS och antisladdsystem gör på dagens bilar. Men israelerna anser att deras sofistikerade mjukvaru-approach ger stora fördelar. Exempelvis så slår konventionell ABS på när hjulen redan har börjat glida. I motsatts till detta siktar Mobi-Wize på att förutse det tillgängliga greppet innan det händer, så att bilen kan lägga på maximal bromskraft utan att hjulen låser sig.

Företaget har startat ett samarbete med flera bilproducenter som utvärderar huruvida programvaran kan förbättra prestandan hos traditionella styrsystem och ABS. Under flera år har bilföretagen byggt upp högupplösta kartor och registrerar trottoarkantens exakta position, körfälten, skyltar och andra föremål på och nära vägen. Mobi-Wize kan bli ett viktigt komplement.

Läs mer: Volvochefen om autonoma Vera: "Den stora utmaningen har varit att bryta sig loss"

Om man kör mot ett potthål så kan bilen flytta sin position automatiskt. Om det börjar regna eller snöa så kan Mobi-Wize programvara förutsäga vilka delar av vägen som kommer frysa på. Bilarna kommer därefter kunna justera hastighet och avstånd utifrån vägens egenskaper.

Istället för att skicka ut bilar för att samla in detaljerad information om exempelvis trottoarkanter, så planerar Mobi-Wize att crowdsourca data från kunder som använder deras mjukvara. Enligt Nisenbaum har företaget redan samlat in 10 miljoner kilometer data från vägar.

Johan Forsberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt