Fordon

Så ska Siemens göra spårvagnen förarlös

Prototypspårvagn som Siemens nu arbetar med att kunna göra helt förarlös. Foto: Siemens

Spårvagnar finns i många städer tack vare sin höga kapacitet. Siemens är snart redo att börja serietillverka första steget mot helt förarlös framdrift.

Publicerad

Man kan tycka att framdriften av rälsburna fordon borde vara enklare att automatisera än vägtrafik. De färdas ju på egen räls skild från oberäkneliga medtrafikanter. Trots det tycks allt fokus just nu ligger på automatisering av vägfordon, även om förarlösa tåg finns i drift på somliga platser.

Spårvagnar då? De kan sägas utgöra ett besvärligt mellanting. De färdas visserligen på räls men tillsammans med övriga trafikanter, inklusive fotgängare och cyklister.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här