"Så ska Scania klara Euro 7-kraven"

2011-04-05 23:00  

Scania har just pressat ner sina lastbilsmotorer under Euro 6, de tuffaste utsläppsgränserna hittills. Partiklar och kväveoxider (NOx) är nere på knappt mätbara värden.

En av ingenjörerna bakom detta är Magnus Mackaldener, chef för utsläppshanteringen.

* Vad blir nästa steg?

- Euro 7. Vi tror att kraven kommer tidigast 2015. Och då tror vi att man vill sänka NOx ytterligare 30 procent. Partiklarna går knappt att göra mer med. Däremot kommer krav på minskade koldioxidutsläpp.

* Hur ska ni klara det här?

- Vi skickar fortfarande ut 40 procent energi i avgaserna. En del av arbetet handlar om att ta hand om den. Ett sätt är att använda en urkopplingsbar turbocompound, ett andra turbosteg som återför energi till vevaxeln. Ett annat är att använda en liten ångmaskin som omvandlar värme ur avgaserna till energi. Här kan man vinna runt 5 procent i bränsleförbrukning, och lika mycket i koldioxidutsläpp.

* Vad kan ni göra mer?

- Kringsystem som vattenpump och oljepump svarar för 10 procent av bränsleförbrukningen. Kan vi stänga av dem när de inte används kan vi spara bränsle.

* Räcker det?

- En tredje sak är att vi ändrar på själva förbränningen. Variabla ventiltider kan öka motorns verkningsgrad. Där finns lösningar i personbilsindustrin, vi tittar på liknande.

* Hinner ni klart till 2015?

- Ja. Vi har redan jobbat med alla de här sakerna i flera år.

* Blir det dyrt?

- Att klara Euro 6 kostade nära 10 miljarder. Det här blir dyrare.

Eddie Pröckl

Mer om: Scania

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt