Så ska nästa Saab bli lönsam

2011-03-01 10:45 Eddie Pröckl  

Smarta tekniklösningar och modulärt byggsätt i Saabs konceptbil Phoenix ska göra nästa generation 9-3 lönsam.

<p>Saabs nya konceptbil är inte bara den eleganta designstudie som nu visas på bilmässan i Genève, eller de smarta tekniklösningar som sitter under skalet. </p> <p>Konceptet Phoenix innebär också ett modulärt byggsätt, som ska göra det möjligt att använda allt fler komponenter och konstruktionsdetaljer i alla Saabmodeller framöver.

Konceptbilen Phoenix innehåller ett antal tekniklösningar som ska passas in i det nya modulsystemet.

* Den nya elektriska bakaxeln exwd ger Saab en hybridfunktion, samtidigt med möjligheter till fyrhjulsdrift och extrakraft när det behövs.

* 1,6 liters bensinmotor som Saab köper från BMW.

* Bränslebesparande detaljer som start/stoppfunktion, automatiskt urkopplingsbar generator och vattenpump samt bränsleavstängning vid inbromsning.

* En ny bränsletank i rostfritt stål. Tre kilo lättare och hälften så dyr som en konventionell plasttank och dessutom återvinningsbar.

Syna Saaben i sömmarna

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig radmotor på 1,6 liter. Topplock och motorblock i aluminium, stålfodrade cylinderväggar. Två kedjedrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Variabla ventiltider (insug och avgas), variabel lyfthöjd (insug). Direktinsprutning. Dubbelmatad (twin scroll) turbo, laddluftkylare.  Bosch elektronisk motorstyrning. Stopp/start-funktion, regenerering av bromsenergi vid gasuppsläpp.

Borrning/slaglängd: 77/85,8 mm

Kompressionsförhållande: 10,5:1.

Maximal effekt: 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min.

Maximalt vridmoment: 250 Nm vid 2 000-5 000 r/min.

Saab exwd, elektrisk fyrhjulsdrift: Elmotor/generator på 34 hk (25 kW) driver bakhjulen, tillsamman med differential och drivaxlar monterad mellan bakhjulen. Luftkylt 1,1 kW/h lithium/jon-batteri monterat under bagageutrymmet. Laddas genom regenerering av bromsenergi. Elektriskt krafttillskott vid acceleration, vridmomentfördelning, ökad framkomlighet. Saab-utvecklat hybridkontrollsystem.

Fjädring/hjulupphängning: Individuell hjulupphängning med spiralfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram McPherson fjäderben och undre triangellänkar i aluminium. Bak multilänk-upphängning (5 länkarmar).

Transmission: 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: Kuggstång, elservo.

Hjul, bromsar: 20 tum höga lättmetallfälgar, däck 245/40 R20. Ventilerade skivbromsar, diameter fram/bak 378/325 mm. Bromsok med 6 kolvar fram och fyra bak.

Prestanda (beräknade) 0-100 km/h: 5,9 sekunder

80-120 km/h på 5:ans växel: 9,8 sekunder

Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Bränsleförbrukning (blandad körning): 5,0 l/100 km

CO2-utsläpp: 119 g/km

Cd-värde (luftmotståndskoefficient): 0,25

Yttermått

Längd:  4 416 mm                                              

Bredd 1 868 mm

Höjd: 1 328 mm                                                

Axelavstånd: 2 555 mm

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS