Så ska nästa Saab bli lönsam

2011-03-01 10:45  

Smarta tekniklösningar och modulärt byggsätt i Saabs konceptbil Phoenix ska göra nästa generation 9-3 lönsam.

<p>Saabs nya konceptbil är inte bara den eleganta designstudie som nu visas på bilmässan i Genève, eller de smarta tekniklösningar som sitter under skalet. </p> <p>Konceptet Phoenix innebär också ett modulärt byggsätt, som ska göra det möjligt att använda allt fler komponenter och konstruktionsdetaljer i alla Saabmodeller framöver.

Konceptbilen Phoenix innehåller ett antal tekniklösningar som ska passas in i det nya modulsystemet.

* Den nya elektriska bakaxeln exwd ger Saab en hybridfunktion, samtidigt med möjligheter till fyrhjulsdrift och extrakraft när det behövs.

* 1,6 liters bensinmotor som Saab köper från BMW.

* Bränslebesparande detaljer som start/stoppfunktion, automatiskt urkopplingsbar generator och vattenpump samt bränsleavstängning vid inbromsning.

* En ny bränsletank i rostfritt stål. Tre kilo lättare och hälften så dyr som en konventionell plasttank och dessutom återvinningsbar.

Syna Saaben i sömmarna

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig radmotor på 1,6 liter. Topplock och motorblock i aluminium, stålfodrade cylinderväggar. Två kedjedrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Variabla ventiltider (insug och avgas), variabel lyfthöjd (insug). Direktinsprutning. Dubbelmatad (twin scroll) turbo, laddluftkylare.  Bosch elektronisk motorstyrning. Stopp/start-funktion, regenerering av bromsenergi vid gasuppsläpp.

Borrning/slaglängd: 77/85,8 mm

Kompressionsförhållande: 10,5:1.

Maximal effekt: 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min.

Maximalt vridmoment: 250 Nm vid 2 000-5 000 r/min.

Saab exwd, elektrisk fyrhjulsdrift: Elmotor/generator på 34 hk (25 kW) driver bakhjulen, tillsamman med differential och drivaxlar monterad mellan bakhjulen. Luftkylt 1,1 kW/h lithium/jon-batteri monterat under bagageutrymmet. Laddas genom regenerering av bromsenergi. Elektriskt krafttillskott vid acceleration, vridmomentfördelning, ökad framkomlighet. Saab-utvecklat hybridkontrollsystem.

Fjädring/hjulupphängning: Individuell hjulupphängning med spiralfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram McPherson fjäderben och undre triangellänkar i aluminium. Bak multilänk-upphängning (5 länkarmar).

Transmission: 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: Kuggstång, elservo.

Hjul, bromsar: 20 tum höga lättmetallfälgar, däck 245/40 R20. Ventilerade skivbromsar, diameter fram/bak 378/325 mm. Bromsok med 6 kolvar fram och fyra bak.

Prestanda (beräknade) 0-100 km/h: 5,9 sekunder

80-120 km/h på 5:ans växel: 9,8 sekunder

Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Bränsleförbrukning (blandad körning): 5,0 l/100 km

CO2-utsläpp: 119 g/km

Cd-värde (luftmotståndskoefficient): 0,25

Yttermått

Längd:  4 416 mm                                              

Bredd 1 868 mm

Höjd: 1 328 mm                                                

Axelavstånd: 2 555 mm

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt