Fordon

Så ska nästa Saab bli lönsam

Saabs designchef Janson Castriota har fått ner luftmotståndet rejält, bland annat genom vingstrukturena på takets sidor. De balkarna fortsätter inuti bilen och bildar en rundslagningsbur. Foto: Saab
Saabs nya konceptbil är döpt till Phoenix – mytens odödliga fågel, som gång på gång återföds ur sin egen aska. Foto: Saab
Saab Phoenix ska vara förebild för kommande Saabmodeller på samma sätt som Aero X var för dagens. Foto: Saab
Baktill smalnar kupén av i en droppform som påminner om den första Saaben. Foto: Saab
Formerna i grillen och huven kommer att återfinnas i framtida Saabmodeller. Foto: Saab
Balkarna längs takets sidor är inte i första hand fästen för takräcket. De bidrar till aerodynamiken och innehåller även backkameror. Foto: Saab
Konceptbilen har måsvingedörrar, en detalj som knappast kommer att följa med till nästa 9-3. Foto: Saab

Smarta tekniklösningar och modulärt byggsätt i Saabs konceptbil Phoenix ska göra nästa generation 9-3 lönsam.

Publicerad

<p>Saabs nya konceptbil är inte bara den eleganta designstudie som nu visas på bilmässan i Genève, eller de smarta tekniklösningar som sitter under skalet. </p> <p>Konceptet Phoenix innebär också ett modulärt byggsätt, som ska göra det möjligt att använda allt fler komponenter och konstruktionsdetaljer i alla Saabmodeller framöver.

Konceptbilen Phoenix innehåller ett antal tekniklösningar som ska passas in i det nya modulsystemet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här