Så ska hon fixa tågeländet

2010-12-17 15:50  

Sveriges nya infrastrukturminister går på offensiven för att få bukt med tågeländet. Hon har byrålådan full av nya idéer för att få alla tågoperatörer att samarbeta och tågtrafiken att flyta.

- Visst, vi kommer att lösa problemen med det tar tid. Vi börjar med att försöka få informationen att fungera. Sedan ska vi hitta en bra metod att prioritera trafiken för att få den att flyta.

Det säger Catharina Elmsäter-Svärd när hon träffar en grupp journalister på Näringsdepartementet i Stockholm på fredagen.

Hon är noga med att förklara att det kommer att ta tid att bygga ut, underhålla och modernisera järnvägen oavsett hur mycket pengar som regeringen satsar.

- Vi satsar 65 miljarder på nya spår under den kommande 12-årsperioden och 64 miljarder på underhåll. Det kommer att ta minst tio år att bygga bort sårbarheten i infrastrukturen, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Under tiden får man angripa problem som går snabbare att lösa.

- Det som troligen är lättast att göra något åt är informationen till resenärerna och informationen mellan det 40-tal tågoperatörer vi har och Trafikverket. Vi tittar också på hur banavgifterna kan differentieras så att de underlättar trafikflödet och hur trafiken ska prioriteras när det blir problem på spåren, säger hon.

Sammanfattar man de idéer som kom fram på journalistseminariet från infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, Ola Odlander från näringsdepartementets transportenhet och KTH-professorn Jonas Eliasson kan man sätta upp åtminstone tio punkter.

  1. Minska på byråkratin så att investeringsbeslut går snabbare att genomföra.
  2. Införa någon form av marknadsstyrt prioriteringssystem så att det är ekonomiskt lönsamt för tåg med låg prioritet att stå tillbaka när det blir trångt på spåren.
  3. Differentiera banavgifterna så att det blir dyrare genom storstäderna i rusningstrafik och billigare ute i landet.
  4. Införa ett slags försäkringssystem där tågoperatörerna betalar olika premier för olika typer av transporter. Om ett försäkrat tåg inte kommer fram i tid får Trafikverket betala böter.
  5. Göra operatörerna ansvariga för kvaliteten på sina tåg och vagnar. Om ett tåg går sönder och hindrar övriga trafiken blir det böter.
  6. Bättre information mellan trafikledning och lokförare.
  7. Bättre information mellan tågoperatörerna och stationernas ägare Jernhusen så att inte försenade nattresenärer möts av stängda stationer.
  8. Bättre prognoser från Banverket och Trafikverket till tågoperatörerna.
  9. Relevant och snabb information till passagerarna på internet och i mobilapplikationer.
  10. Tydliggör vem eller vilka som ska ha ansvaret för informationen.

- Vi samlade hela branschen till ett möte den 23 november och det stod helt klart att alla vill att någon sätter ned foten och ordnar upp i den otydlighet som nu finns, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Nästa möte blir i slutet av januari. Det kommer bara att handla om informationen, vilika som ska ha ansvaret.

Men hon kan inte lova att det blir så mycket bättre redan till den här vintern.

- Det kommer nog inte att bli helt problemfritt i jultrafiken. Men det beror också på hur vädret blir. Blåsigt och isigt är ingen höjdare, säger hon.

Själv ska hon stanna hemma i Enhörna utanför Södertälje i jul. Där kommer hon att skriva på sin blogg som inte är uppdaterad sedan strax efter valet och sin Facebooksida.

Läs här en chatt hon hade med tågresenärer den 26 november 2010.

Läs här vad hon gort och har på gång om tågen i vinter.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt