Fordon

Så ska en riktig Saab se ut (del 6)

Retro: Saab V4 i Bo Zollands version. Klicka för större bild.
Retro: Saab V4 i Johan Wejedals/Ny Tekniks version. Klicka för större bild.
Bildesignern Johan Wejedal poserar framför egen kamera med Ny Tekniks uppslag i nummer 7 2010.
Johan Wejedals tolkning av Ny Teknik-läsarnas önskemål om en Saab med Saabs själ.
Johan Wejedals skiss på en strömlinjeformad Saab 9-1.
Johan Wejedals vision av nästa 9-3 Aero, ritad samma dag som Spyker och GM gjorde upp om Saab.
Saab 9-5 X - Johan Wejdals version av en lyxid Saab-sedan.
Saabs konceptbil från 2008 som inspirerat många av förslagen - en kompaktare Saab än dagens 9-3.
Saab 96 Sport från 1964.
En Saab 9-3 i göteborgaren Marcus Leidefeldts vision, inspirerad av konceptbilden Aero X.
Ny Teknik-läsaren Binos idé om en bränslesnål Saab - en blandning av Saab 92 och VW L1.
Saabskiss från One Team, inskickad av Patrik Norström på Dinor Design.
En Saabillac -59 monterad av Håkan Nilsson i Frölunda.
Saab Aero Heritage ritad av Mikael Lugnegård på Lugnegård Design.

Det är inte bara Ny Tekniks läsare som valt en retro-Saab som sin drömbil. Per Strömqvist i Boxholm ska bygga en retro-värsting efter den kände designern Bo Zollands ritningar.

Publicerad

- Jag har länge haft planer på att bygga en fräck Saab V4, men har liksom aldrig kommit till skott. Så fick jag kontakt med Bo Zolland på designföretaget Viztech i Umeå. Han tände på idén och gjorde en skiss på några veckor, berättar Per Strömqvist för Teknikens Värld.

Per Strömqvist, som byggt hot-rod-bilar förr, tänker stoppa in en kompressormatad 5,4 liter V8-motor på 600 hästkrafter och en sexväxlad manuell låda i sin kommande Saab V4.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här