Så ska en riktig Saab se ut (del 6)

2010-02-22 11:05  

Det är inte bara Ny Tekniks läsare som valt en retro-Saab som sin drömbil. Per Strömqvist i Boxholm ska bygga en retro-värsting efter den kände designern Bo Zollands ritningar.

- Jag har länge haft planer på att bygga en fräck Saab V4, men har liksom aldrig kommit till skott. Så fick jag kontakt med Bo Zolland på designföretaget Viztech i Umeå. Han tände på idén och gjorde en skiss på några veckor, berättar Per Strömqvist för Teknikens Värld.

Per Strömqvist, som byggt hot-rod-bilar förr, tänker stoppa in en kompressormatad 5,4 liter V8-motor på 600 hästkrafter och en sexväxlad manuell låda i sin kommande Saab V4.

Chassit ska vara klart i maj och en rullande bil till midsommar. Men först i början av nästa år är den klar för besiktning, enligt Teknikens värld.

Ny Teknik tog kontakt med Bo Zolland och bad att få publicera hans skisser på värsting-Saaben.

Vi fick länken till ett helt bildspel på nio bilder.Se Bo Zollands bilder här.

Se också Göteborgsdesignern Johan Wejedals retro-Saab i Ny Teknik nummer 7.Se den artikeln här.

Ny Teknik-Saaben

Så här resonerade Johan Wejedal när han tolkade Ny Teknik-läsarnas önskemål.

* Bilens styling är en mix mellan gamla 96:an och 9-X biohybrid. Modern retro, som om Saab aldrig hade lagt ner 96:an, utan ständigt uppdaterat den - ungefär som Porsche gjort med 911.

* Flygarvet syns t ex på taket, som är tänkta att likna glashuven på ett stridsflygplan/privat propellerplan.

* För enklare insteg i baksätet (och för att ta vara på originallinjerna* från 96:an) har jag låtit bilen få samma typ av bakhängda extradörrar som Mazda RX8 och Mini Clubman har. (*dvs även karosskarvarna)

* Till skillnad från 96:an, har denna bil combicoupe-baklucka, med alla de praktiska fördelar som det för med sig.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt