Vi har för närvarande problem med inloggningen och har därför låst upp premiumartiklarna. Vi jobbar på problemet och hoppas lösa det så snart som möjligt!

Så ska en riktig Saab se ut (del 4)

2010-02-16 11:07  

En riktig Saab ska ha en liten, effektiv, turboladdad motor. Den ska inte vara större än dagens 9-3 och den ska sticka ut designmässigt. Det är slutsatsen av läsarundersökningar som både Ny Teknik och Auto motor & sport gjort.

I veckan nummer av Ny Teknik, som kommer i morgon onsdag, visar vi upp Ny Teknik-läsarnas Dröm-Saab.

Vi har också fått hjälp av läsare av Saabentusiasternas sajt Saabsunited.com.

Resultatet har blivit en fantastiskt snygg Saab, ritad av Johans Wejedal i Göteborg. Den liknar inte något annat av det som hittills har visats upp i form av skisser och drömmar.

Men den bilden visar vi först i morgon onsdag.

Bildkavalkad i Auto motor & sport
Parallellt med Ny Tekniks läsarenkät har facktidningen Auto motor & sport gjort en motsvarande läsarundersökning och publicerar resultatet av den undersökningen i det senaste numret.

Det har blivit rena bildkavalkaden i tidningen med förslag från en rad bildesigners - det ena förslaget mer fantasifullt än det andra.

"Vi vill ha tillbaka en riktig Saab"
Det allt överskuggande önskemålet från både Auto motor & sports och Ny Tekniks läsare är att ”Saab återgår till att vara Saab på riktigt”.

- Jag gillar framför allt kommentarerna ”Våga göra något annorlunda”, ”Lek med designen”, ”Tänk framåt”. De visar hur vi på Saab måste agera i framtiden. Annars fastnar vi i ingenmansland, säger Saabchefen Jan Åke Johnson till Auto motor & sport.

Saabs marknadschef Magnus Hansson är glad över att läsarkommentarerna ligger i fas med Saabs egna planer.

- Saab 9-3 ska förbli vår volymmodell i flera olika utföranden och 9-5 är vårt flaggskepp. Någon 9-9 ska vi inte ha. Självklart kommer vi med en mindre bil, typ 9-1, men en citybil är jag tveksam till. En Saab ska klara allt, inte bara citypendling, säger Magnus Hansson till Auto motor & sport.

Nästa 9-3 baseras på gamla 9-3
Innan Saab bjöds ut till försäljning hade produktutvecklarna i Trollhättan planerat att bygga nya 9-3 på GM:s plattform Delta II, samma plattform som Opel Astra, skriver tidningen.

Men nu lär det inte vara aktuellt längre, enligt tidningen källor. Nästa 9-3 kommer att baseras på gamla 9-3. Eller snarare en blandning av grundtekniken hos dagens 9-3 och nya 9-5.

Kompakt som 9-X Air
Konceptbilen 9-X Air hösten 2008 lever vidare i Saabingenjörernas tankar.

De kompakta måtten 443 centimeter lång och 183 centimeter bred med ett axelavstånd på 270 centimeter är en indikation på hur nästa 9-3 kommer att se ut: 22 centimeter kortare än dagens 9-3 men 5 centimeter bredare och 3 centimeter större axelavstånd.

Den lilla turboladdade 1,4 litersmotorn som skulle sitta i 9-X Air kommer att finnas med som motoralternativ till nya 9-3.

- Genom att optimera turbo och E85-bränsle lockar Saab 200 hästar ur den lilla motorn, skriver Auto motor & sport.

Tidtabellen

Så här ser Saabs tidtabell ut enligt Automotor & Sport.

2010: Nya 9-5 börjar säljas. Dagens 9-3 får interiör facelift. 9-5 kombi visas till hösten.

2011: 9-5 kombi börjar säljas på våren. Kompaktsuven 9-4X lanseras på hösten.

2012: Ny 9-3 premiärvisas. Hybriddrift som alternative och möjligen också som halvkombi.

2013: Nya 9-3 cabriolet. Nya 9-3 kombi. Saab 9-1 i Golfklass premiärvisas.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt