Så ska en riktig Saab se ut (del 4)

2010-02-16 11:07  

En riktig Saab ska ha en liten, effektiv, turboladdad motor. Den ska inte vara större än dagens 9-3 och den ska sticka ut designmässigt. Det är slutsatsen av läsarundersökningar som både Ny Teknik och Auto motor & sport gjort.

I veckan nummer av Ny Teknik, som kommer i morgon onsdag, visar vi upp Ny Teknik-läsarnas Dröm-Saab.

Vi har också fått hjälp av läsare av Saabentusiasternas sajt Saabsunited.com.

Resultatet har blivit en fantastiskt snygg Saab, ritad av Johans Wejedal i Göteborg. Den liknar inte något annat av det som hittills har visats upp i form av skisser och drömmar.

Men den bilden visar vi först i morgon onsdag.

Bildkavalkad i Auto motor & sport
Parallellt med Ny Tekniks läsarenkät har facktidningen Auto motor & sport gjort en motsvarande läsarundersökning och publicerar resultatet av den undersökningen i det senaste numret.

Det har blivit rena bildkavalkaden i tidningen med förslag från en rad bildesigners - det ena förslaget mer fantasifullt än det andra.

"Vi vill ha tillbaka en riktig Saab"
Det allt överskuggande önskemålet från både Auto motor & sports och Ny Tekniks läsare är att ”Saab återgår till att vara Saab på riktigt”.

- Jag gillar framför allt kommentarerna ”Våga göra något annorlunda”, ”Lek med designen”, ”Tänk framåt”. De visar hur vi på Saab måste agera i framtiden. Annars fastnar vi i ingenmansland, säger Saabchefen Jan Åke Johnson till Auto motor & sport.

Saabs marknadschef Magnus Hansson är glad över att läsarkommentarerna ligger i fas med Saabs egna planer.

- Saab 9-3 ska förbli vår volymmodell i flera olika utföranden och 9-5 är vårt flaggskepp. Någon 9-9 ska vi inte ha. Självklart kommer vi med en mindre bil, typ 9-1, men en citybil är jag tveksam till. En Saab ska klara allt, inte bara citypendling, säger Magnus Hansson till Auto motor & sport.

Nästa 9-3 baseras på gamla 9-3
Innan Saab bjöds ut till försäljning hade produktutvecklarna i Trollhättan planerat att bygga nya 9-3 på GM:s plattform Delta II, samma plattform som Opel Astra, skriver tidningen.

Men nu lär det inte vara aktuellt längre, enligt tidningen källor. Nästa 9-3 kommer att baseras på gamla 9-3. Eller snarare en blandning av grundtekniken hos dagens 9-3 och nya 9-5.

Kompakt som 9-X Air
Konceptbilen 9-X Air hösten 2008 lever vidare i Saabingenjörernas tankar.

De kompakta måtten 443 centimeter lång och 183 centimeter bred med ett axelavstånd på 270 centimeter är en indikation på hur nästa 9-3 kommer att se ut: 22 centimeter kortare än dagens 9-3 men 5 centimeter bredare och 3 centimeter större axelavstånd.

Den lilla turboladdade 1,4 litersmotorn som skulle sitta i 9-X Air kommer att finnas med som motoralternativ till nya 9-3.

- Genom att optimera turbo och E85-bränsle lockar Saab 200 hästar ur den lilla motorn, skriver Auto motor & sport.

Tidtabellen

Så här ser Saabs tidtabell ut enligt Automotor & Sport.

2010: Nya 9-5 börjar säljas. Dagens 9-3 får interiör facelift. 9-5 kombi visas till hösten.

2011: 9-5 kombi börjar säljas på våren. Kompaktsuven 9-4X lanseras på hösten.

2012: Ny 9-3 premiärvisas. Hybriddrift som alternative och möjligen också som halvkombi.

2013: Nya 9-3 cabriolet. Nya 9-3 kombi. Saab 9-1 i Golfklass premiärvisas.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt